استفاده از پلاستیک در صنعت بسته بندی

استفاده از پلاستیک در صنعت بسته بندی

استفاده از پلاستیک در صنعت بسته بندی

«ممنوعیت استفاده از پلاستیک» تقریباً یک برنامه عملی دولت است. پلاستیک در  پایان  اغلب  به نام  کیسه‌ های پلاستیکی و همچنین راه حل های بسته‌ بندی پلاستیکی استفاده می‌ شود. بیشتر  کالاهای بسته ‌بندی پلاستیکی نیز در پوسته خود به زباله‌ دان یا محل‌ های دفن زباله می‌ رسند. چندین واقعیت در ارتباط با زباله های پلاستیکی در سراسر جهان:

  • همه ساله دفع کیسه های پلاستیکی بیش از 500 میلیارد دلار اما کمتر از 1trn است. این بدان معناست که هر دقیقه 1 میلیون مواد دفع می شود.
  • به طور متوسط سالانه بسیاری از کشورها 6 میلیارد واحد مصرف می کند. بنابراین، روکش ها یا کیسه های پلاستیکی 16.45 میلیون روزانه در یک کشور استفاده می شود. به طور متوسط، یک کوبایی تقریباً از 2 کیسه در روز استفاده می کند.
  • یک خانواده متوسط چهارنفره، تقریباً 60 کیسه پلاستیکی را در تنها در 4 بار مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی جمع می کند.
  • در مورد آب بطری ، در هند با جمعیتی نزدیک به 1.2 میلیارد نفر، حدود 34/0 درصد از جمعیت هر روز از بطری آب معدنی بسته بندی شده پلاستیکی استفاده می کنند. اگر این مسئله را گسترش دهیم، به یک تعداد جالب می رسیم. “هر روز 4 میلیون بطری” که در بسته بندی آب معدنی مورد استفاده قرار می گیرد، در سطل آشغال ها قرار می گیرد.

ما فقط در مورد دفع بطری آب آشامیدنی صحبت کردیم و سایر بطری های حاوی شامپو و محصولات مراقبت از بدن، دارو، مواد غذایی، شیرینی سازی و غیره، در این تعداد ذکر نشده است.

استفاده از پلاستیک در صنعت بسته بندی

دو مورد را می توان در مورد بسته بندی پس از مصرف آنچه در آن موجود است، استفاده مجدد از آن یا دور ریختن آن در نظر گرفت. استفاده مجدد و دفع به صورت مستقیم در اختیار مصرف کننده نیست. هر بسته دارای جهت های خاصی است که عمدتا از نظر شکل نیز تفاوت دارند، این امر به مصرف کننده می آموزد که آن ها را داخل سطل آشغال ریخته و یا می توان تحت محدودیت های خاصی ذخیره کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه بسته بندی ظروف یکبار مصرف به سایت ما مراجعه فرمایید.

کاربرد انواع پلاستیک

میزان پلاستیک مصرفی سالیانه به طور پیوسته در حال افزایش است. چگالی کم، استحکام، طراحی های کاربر پسند، قابلیت های ساخت، عمر طولانی، وزن کم و هزینه کم عواملی هستند که در پشت چنین رشد خارق العاده ای قرار دارند. زباله های پلاستیکی در اطراف خود قابل مشاهده هستند، زیرا حجم زیادی از کل زباله های جامد را تشکیل می دهند. دقیقاً به دلیل دید زیاد زباله های پلاستیکی، به عنوان یک مشکل جدی زباله جامد در نظر گرفته شده اند.

مزایای استفاده از پلاستیک

معیارهای تولید بادوام، کم هزینه، مقاوم در برابر آب، انرژی کمتر و مواد شیمیایی سنگین و سبک وزن هستند. خواص پلاستیک در برابر زنگ زدگی مقاوم و از نظر شیمیایی بی اثر است. ضریب انبساط حرارتی پایینی دارند و خاصیت عایق حرارتی و الکتریکی قوی نیز دارند. مزایای پلاستیک بسیار خوب در برابر آب مقاوم است و چسبندگی خوبی دارند. تولید پلاستیک جامد، خوب و ارزان می باشند. دلایل استفاده از پلاستیک در صنعت بسته بندی عبارتند از:

1-تطبیق پذیری و توانایی فوق العاده برای پاسخگویی به نیازهای فنی خاص

2-ویژگی های ایمنی و بهداشتی خوب برای بسته بندی مواد غذایی

3-دوام و طول عمر

4-مقاومت در برابر مواد شیمیایی، آب و ضربه

5-خواص عایق حرارتی و الکتریکی عالی

6-هزینه تولید نسبتاً کمتر

7-توانایی منحصر به فرد برای ترکیب با مواد دیگر مانند فویل آلومینیوم، کاغذ، چسب

8-جذابیت زیبایی شناختی بسیار برتر

9-ماده انتخابی، سبک زندگی انسان و پلاستیک جدایی ناپذیر

10-ویژگی های هوشمند، مواد هوشمند و سیستم های هوشمند

معایب پلاستیک برای محیط زیست

تولید پالستیک همچنین شامل استفاده از مواد شیمیایی مضر است که به عنوان تثبیت کننده یا رنگ کننده اضافه می شوند. بسیاری از این موارد تحت ارزیابی ریسک زیست محیطی قرار نگرفته اند و تأثیر آن ها بر سلامت انسان و محیط زیست در حال حاضر نامشخص است. دور ریختن محصولات پلاستیکی نیز به میزان قابل توجهی به اثرات زیست محیطی آن ها کمک می کند. اکثر پلاستیک ها تجزیه ناپذیر هستند و ممکن است پس از دفن زباله، زمان زیادی طول بکشد تا تجزیه شوند. با توجه به افزایش روز افزون محصولات پلاستیکی، به ویژه بسته بندی های پلاستیکی که بلافاصله پس از خرید دفع می شوند، فضای دفن زباله مورد نیاز زباله های پلاستیکی یک نگرانی رو به رشد است.

معایب پلاستیک برای محیط زیست

مواد شیمیایی سمی از پلاستیک خارج می شوند، قرار گرفتن در معرض آن ها با تومورها، نقایص مادرزادی، نقص ایمنی، اختالل در سیستم غدد درون ریز و سایر اختالالت مرتبط است. پلاستیک ها مانند یک اسفنج عمل می کنند و بسیاری از مواد شیمیایی سمی و آلاینده های اقیانوسی را جذب می کنند. وقتی تجزیه می شوند و همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده برای دادن خواصشان مانند رنگ، که در واقع می تواند بسیار سمی باشند، در جو آزاد می شوند.

بدن انسان مواد شیمیایی را که روی پلاستیک اعمال می شود را جذب می کند. مشخص شده است که هر یک از این مواد باعث تغییر هورمون ها یا سایر اثرات احتمالی بر سلامت انسان می شود. حیات وحش ممکن است توسط زباله های پلاستیکی، آلوده به مواد شیمیایی و گاهی اوقات توسط حیوانات دریایی خورده شود، آسیب ببیند یا کشته شود.

پلاستیک چگونه برای اقتصاد مفید است؟

پلاستیک مزایای اقتصادی مستقیم زیادی دارد و می تواند به کارآیی منابع کمک کند. از طریق افزایش عمر مفید، ضایعات مواد زائد را کاهش می دهد و وزن نسبتاً کم آن باعث کاهش مصرف سوخت برای حمل و نقل کالا می شود. تخمین ها نشان می دهد که تا سال 2050 اقیانوس ها از نظر وزنی پلاستیک بیشتری نسبت به ماهی ها خواهند داشت.

آلودگی پالستیک باعث ایجاد آلاینده های مضری می شود که باعث آسیب به انسان، حیوانات و گیاهان می شود. این امر می تواند صدها یا حتی هزاران سال طول بکشد تا پلاستیک دفع شود، بنابراین آسیب زیست محیطی طولانی مدتی دارند. همه ارگانیسم های زنجیره غذایی از گونه های کوچک مانند پالنکتون گرفته تا نهنگ ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مواد شیمیایی سمی از پالستیک خارج می شود و تقریباً در خون و بافت همه افراد وجود دارد. قرار گرفتن در معرض آنها با سرطان، نقایص مادرزادی، نقص ایمنی، اختالل غدد درون ریز و سایر اختالالت مرتبط است.

بسته بندی پالستیکی را می توان شش بار یا بیشتر قبل از این که خواص آن ضعیف شود بازیافت کرد. در پایان عمر بسته بندی پلاستیکی می تواند به انرژی از طرح های زباله ارسال شود. پلاستیک ها ارزش حرارتی بالایی دارند. جلوگیری از گرد و خاک، رطوبت، شکنندگی، جا به جایی و حمل و نقل در بسته بندی محصول بسیار حائز اهمیت می باشد. بسته بندی های سلفونی علاوه بر زیبایی با طراحی های مدرن و به روز حائز اهمیت است.

ماشین سازی مسائلی یکی از پیشتازان صنعت بسته بندی می باشد که با توجه به تنوع در دستگاه بسته بندی خدمات شایانی برای کارگاه ها، کارخانجات و مشاغل داشته است. استفاده از دستگاه بسته بندی سلفونی مناسب و بهینه همراه با تکنولوژی روز دنیا یکی از اهداف ماشین سازی مسائلی کاهش هزینه های هنگفت بسته بندی به روش های دیگر و صرفه جویی در مصرف انرژی و تولید ضایعات کمتر است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *