اصول بسته بندی مواد غذایی کدامند

اصول بسته بندی مواد غذایی کدامند ؟

اصول بسته بندی مواد غذایی کدامند ؟

جهت حفظ کیفیت مواد غذایی اصولاً آنها را به وسیله یک سری ماشین‌ های بسته بندی در بسته‌ های مخصوصی محافظت می‌کنند. زیرا اولین فاکتور مورد اهمیت در سلامت مواد غذایی کیفیت مواد اولیه آنها می‌باشد. علاوه بر اینکه کیفیت آنها حفظ می‌گردد، شکل ظاهری آنها هم توجه بسیاری از خریداران و مشتریان را جلب خواهد کرد. بسته بندی مواد غذایی باید از یک سری اصول و مقررات تبعیت کند تا یک بسته بندی اصولی باشد. در این نوشتار قصد داریم به بررسی اصول صحیح بسته بندی مواد غذایی بپردازیم.

علت ضرورت بسته بندی مواد غذایی

شاید شما هم با مشاهده بسته‌های مواد غذایی این سوال در ذهنتان ایجاد گردد که هدف و علت اهمیت این بسته‌بندی‌ها چیست؟ در جواب باید گفت به دلیل محافظت هر چه بیشتر و بهتر از مواد غذایی که قرار است شما از آنها استفاده کنید، آنها را بسته بندی می‌کنند. آسیب‌ هایی که به مواد غذایی وارد می‌شوند، شامل نور و رطوبت، ضربه و سقوط هنگام جابجایی است. به همین خاطر نیاز به دستگاه بسته بندی مواد غذایی می‌باشد تا این مواد را به راحتی در بسته‌ های مناسبی قرار دهند. به عنوان نمونه قرارگیری تنقلات در مقابل نور خورشید، خیلی موجب فساد سریع و خرابی آنها خواهد شد. همچنین در صورت حمل و نقل اگر بسته از جنس مرغوبی نباشد، به کالا آسیب وارد می‌گردد.

اصول مهم در بسته بندی مواد غذایی با ماشین‌ های بسته بندی

قطعاً شما هم این جمله را شنیده‌اید که هر کاری باید مطابق با اصول خود پیش رود. اگر کار مطابق با اصول باشد، باید بگوییم به خوبی پیش رفته است. در این قسمت قرار در مورد اصول مهم در بسته بندی مواد غذایی صحبت کنیم.

توجه به شرایط محصول

قبل از اینکه مواد غذایی و یا محصول وارد دستگاه‌ های بسته بندی مواد غذایی شود، باید حتما شرایط آن مورد بررسی قرار گیرد. یعنی باید در وهله اول نوع محصول، عمر آن، شرایط نگهداری مختص به آن محصول سنجیده شده، سپس متناسب با آن محصول بسته بندی مخصوص به آن انجام شود. به عنوان نمونه بعضی از محصولات یا مواد غذایی متناسب با متریالشان نیاز به فضای بیشتری در بسته دارند، ولی بعضی دیگر خیر.

متناسب سازی طراحی بسته بندی

یکی دیگر از اصول بسیار مهمی که در بسته بندی مواد غذایی و محصولات باید حتماً در نظر گرفته شود، متناسب و یکپارچه بودن طراحی بسته بندی می‌باشد. منظور آن است که برای محصولات مشابه از بسته بندی‌های یکسان استفاده گردد، زیرا در صورتی که از بسته بندی‌های متفاوتی بهره برده شود، قطعاً باید متحمل هزینه‌های بیشتری هم شد. پس با این اوصاف برای محصولات مشابه در سایز های متعدد بهتر است از ماشین‌ های بسته بندی استفاده شود که دارای طرح یکسان می‌باشند.

 

انتخاب شکل مناسب

اگر توجه کرده باشید، اصولا شکل بسته بندی محصولات متعدد است. یعنی در شکل‌های مختلفی نظیر مستطیل، مربع و استوانه‌ای در بازار عرضه می‌گردند. شاید از نظر بسیاری از افراد شکل ظاهری بسته بندی اهمیتی در فروش نداشته باشد، اما چنین نخواهد بود. قطعاً ظاهر و شکل بسته بندی تاثیر فراوانی را در جلب نظر مشتری خواهد داشت و همین امر موجب افزایش فروش محصول می‌گردد. پس هنگام بسته بندی به وسیله دستگاه‌ های بسته بندی مواد غذایی بهتر است حتماً شکل بسته بندی هم مورد توجه قرار گیرد.

اصول بسته بندی مواد غذایی کدامند

انتقال فواید محصول

یکی از برترین اصول و اهدافی که بهتر است در بسته بندی محصولات در نظر گرفته شود، انتقال فواید و اهداف استفاده از محصول در یک پیام و یا کلام است. در واقع خریدار با توجه به پیام و برندی که بر روی بسته‌های محصول است، متوجه فواید آن خواهد شد. به عنوان نمونه اگر محصولی که قرار است به وسیله ماشین بسته بندی در بسته‌ های مربوطه قرار گیرد میوه باشد، با طراحی خاصی فایده آن که سلامتی است را نشان دهد. پس منظور این است که فایده محصول را با طراحی خاص به روی بسته‌بندی بتوان انتقال داد.

توجه به متریال بسته بندی

متریال به کار رفته در بسته بندی مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد، زیرا موادی که قرار است در آن قرار گیرد، هر کدام یک نوع ماده غذایی خاص هستند که قطعاً به یک نوع متریال خاص در بسته بندی نیاز دارند. به عنوان مثال اگر قرار است مواد لبنیاتی یا آبمیوه‌ها را بسته بندی کنید بهتر است از پلاستیک‌ های HDPE استفاده نمایید، زیرا از فاسد شدن آنها به خوبی جلوگیری به عمل می‌آورند. به نظر بسیاری از کارشناسان متریال جعبه‌ها یا مواد بسته بندی باید جز اولین موارد در اصول بسته بندی مورد توجه قرار گیرد.

جمع بندی

در این نوشتار تلاش کردیم تا هدف و درواقع اصول بسته بندی محصولات را مورد بررسی قرار دهیم. اما این مورد را نباید به هیچ عنوان فراموش کنیم که توجه به دستگاه‌ های بسته بندی مواد غذایی خود از اصول مهم دیگر است اما هیچ وقت به آن توجه خاصی نشده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *