گازهای غذایی چیست و کدام یک اصلی هستند

گازهای غذایی چیست و کدام یک اصلی هستند ؟

گازهای غذایی چیست و کدام یک اصلی هستند ؟

گازهای غذایی به یکی از اجزای اصلی صنعت غذایی و بسته بندی تبدیل شده‌اند و به شرکت‌هایی که با استفاده از ماشین های بسته بندی محصولات خود را بسته بندی می کنند، کمک می‌کنند تا امکانات محصولات خود را گسترش دهند و انتظارات و خواسته‌های فعلی مشتریان نهایی را برآورده کنند.

در این میان نقش دی اکسید کربن در نگهداری مواد غذایی یا دستگاه بسته بندی مواد غذایی نیتروژنی به خوبی شناخته شده است. گازهای اصلی غذایی کدامند و شرکت ها چگونه می توانند به بهترین نحو از آنها استفاده کنند؟ اجازه دهید شما را از طریق امکانات فعلی گازهای نگهداری مواد غذایی و بقیه کاربردها در گازهای غذایی راهنمایی کنیم.

گازهای غذایی چیست؟

گازهای غذایی شامل تمام گازهای صنعتی یا فنی است که به طور خاص در بخش غذا و نوشیدنی به کار می روند. استفاده از آنها شامل تعدادی از فرآیندها، از جمله تولید مواد غذایی، پردازش، ذخیره سازی و عقیم سازی و غیره است.

به طور دقیق تر، گازهای غذایی می توانند نقش های زیر را ایفا کنند:

به عنوان افزودنی با هدف بهبود بافت یا طعم استفاده شود. به عنوان مثال، فرآیند تولید نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار مانند آبجو از این نوع گازها استفاده می کند.

گازهای غذایی

کمک در استریل کردن محصولات غذایی

گازهای غذایی ممکن است برای از بین بردن میکروارگانیسم هایی که ممکن است در محصولات غذایی یا آشامیدنی ایجاد شوند استفاده شود و نیاز به استفاده از حلال ها را به حداقل برساند. معمولاً برای این منظور از اتیلن دی اکسید، ازن یا فرمالدئید استفاده می شود.

در ایجاد جوهای کنترل شده یا اصلاح شده نقش داشته است. اینها با تنظیم سطوح اکسیژن با وارد کردن گازهای غذایی مناسب، فرآیندهای تخریب و اکسیداسیون را افزایش داده و به حداقل می رساند. بنابراین، این گاز های نگهداری مواد غذایی به شرکت ها کمک می کند تا از فساد محصول جلوگیری کند و عمر مفید محصول را افزایش دهد. گازهای غذایی مایع شده (به ویژه نیتروژن و دی اکسید کربن) حفظ مواد غذایی را افزایش می دهند و بازدهی بالا و کاهش فعالیت باکتری ها را افزایش می دهند.

در مجموع، به دلیل استفاده در نظر گرفته شده برای مصرف انسان، گازهای غذایی باید تحت نظارت دقیق قرار گیرند و با مقررات خاصی مطابقت داشته باشند، تا اطمینان حاصل شود که هم کیفیت محصولات غذایی و هم سلامت مشتری نهایی را تضمین می کنند.

گازهای اصلی در صنایع غذایی

دی اکسید کربن

استفاده از دی اکسید کربن در مواد غذایی بسیار گسترده است و کاربردهای آن متعدد است. اول از همه، دی اکسید کربن به عنوان یک عامل خنک کننده (برودتی) استفاده می شود که به شرکت ها کمک می کند تا محصولات غذایی و نوشیدنی را منجمد و سرد کنند و کنترل دما را تضمین می کند. این به نوبه خود به حفظ طعم و بافت محصول برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کند و از استفاده از نگهدارنده‌های اضافی اجتناب می‌کند.

ثانیا، دی اکسید کربن نیز عنصر کلیدی در تولید نوشابه های گازدار است. علاوه بر این، به نگهداری گوشت و ماهی کمک می کند و تضمین می کند که این محصولات خواص خود را حفظ می کنند، در عین حال از غذا محافظت می کند و به عنوان یک عنصر باکتریواستاتیک عمل می کند.

اکسیژن

برخی از محصولات غذایی می توانند از استفاده از این گاز به عنوان یک عامل اکسید کننده سود ببرند. به عنوان مثال، اکسیژن رنگ قرمز گوشت تازه را حفظ می‌کند و از رنگ‌های خاکستری یا قهوه‌ای که ممکن است برای مصرف‌کنندگان جذاب به نظر نرسد، اجتناب می‌کند.

در عین حال، اکسیژن سرعت تنفس را در سبزیجات و سایر محصولات غذایی بهبود می بخشد و تازگی آنها را حفظ می کند. همچنین متابولیسم را در سبزیجات تازه افزایش می دهد، می تواند در بی اثر کردن محصولات غذایی و تولید آب آشامیدنی نقش داشته باشد.

گازهای غذایی چیست

نیتروژن

نیتروژن بخشی از لیست گازهای اصلی غذایی است زیرا در تعدادی از فرآیندها استفاده می شود:

عامل فشار

نگهدارنده، حذف کننده اکسیژن در بسته بندی اتمسفر اصلاح شده و به حداقل رساندن رشد میکروارگانیسم ها و همچنین ایجاد جو بی اثر.

عاملی برای انجماد و سرد شدن سریع

نقش کلیدی در تصفیه نوشیدنی ها و ذخیره و بطری کردن آنها دارد و دوباره قادر به حذف فرآیندهای اکسیداسیون است.

هیدروژن

هیدروژن به عنوان بخشی از گازهای غذایی کاربردهای متنوعی دارد. به عنوان مثال، برای تضمین ماندگاری طولانی تر محصولات و همچنین به منظور از بین بردن پیوندهای دوگانه کربن و توانایی تولید چربی جامد یا نیمه جامد در تولید روغن های گیاهی استفاده می شود.

آرگون

آرگون به عنوان یک بازدارنده برای آنزیم های تنفسی عمل می کند و مزایایی مانند حفظ طعم را افزایش می دهد. همچنین به مهار بی‌هوازی‌های مضر و اکسیداسیون چربی و همچنین به حداقل رساندن فروپاشی بسته کمک می‌کند.

هلیوم

کوچکترین گاز مولکولی به عنوان بخشی از لیست گازهای غذایی، برای تشخیص نشت استفاده می شود زیرا می تواند از سوراخ های کوچک عبور کند.

کاربرد گاز ازت در صنایع غذایی و بسته بندی

با این وجود، مهم است که نوع بسته بندی را انتخاب کنید که اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند. بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP) یک فناوری برای تازه نگه داشتن مواد غذایی است. این شامل جایگزینی هوای طبیعی محیط در بسته بندی با مخلوط گاز، اغلب نیتروژن و دی اکسید کربن است. این روش کیفیت محصولات تازه را در مدت زمان طولانی تری تضمین می کند و در عین حال ماندگاری در سوپرمارکت و فروشگاه ها را افزایش می دهد. برخی از محصولات معمولی به عنوان مثال گوشت تازه، قهوه، غذاهای آماده، میوه و سبزیجات.

بسته بندی در فضای محافظ با استفاده از نمونه کیسه چیپس سیب زمینی: سازنده کیسه ها را پر نمی کند تا بزرگتر به نظر برسند، بلکه برای محافظت از مواد غذایی داخل توسط بافر حجم و ماندگاری بیشتر آنها. برای انجام این کار، آنها از هوای “عادی” مانند آنچه در اطراف خود می بینیم استفاده نمی کنند. این غذا را تازه نگه نمی دارد زیرا اکسیژن نیز در آن وجود دارد که باعث می شود چربی موجود در آن فاسد شود. برای ماندگاری بیشتر، از نیتروژن خالص در اینجا استفاده می شود.

گازهای غذایی چیست

بسته به نوع غذا، از گازهای دیگری نیز برای محافظت استفاده می شود.

به عنوان مثال، برای جلوگیری از پوسیدگی کاهو در دستگاه بسته بندی کاهو ، دی اکسید کربن را به داخل کیسه کاهوی بریده شده پمپ می کنند، یا به گوشت اکسیژن اضافه می کنند تا خوش رنگ و صورتی بماند. در فناوری MAP، ابتدا هوای معمولی از بسته بندی محصول در یک محیط استریل مکیده می شود و به جای آن یک گاز به اصطلاح محافظ (به عنوان مثال O2، CO2، N2، CO، Ar، H2، He) پر می شود.

سنسورها و کنترلرهای گاز MSR-Electronic حفاظت قابل اعتمادی را در برابر نشت گاز در صنعت بسته بندی ارائه می دهند. تمام داده‌های مربوطه و مقادیر اندازه‌گیری شده عنصر حسگر در μ کنترلر به روشی ایمن ذخیره می‌شوند. سپس به صورت دیجیتالی از طریق دستگاه به برد منتقل می شوند. مدیریت کالیبراسیون نیز در میکروکنترلر سنسور گاز یکپارچه شده است. به لطف فناوری X-Change، کالیبراسیون را می توان با تعویض سر حسگر یا با استفاده از روال کالیبراسیون یکپارچه و راحت به طور مستقیم روی سیستم انجام داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *