اهمیت بسته بندی خلاء فرآورده های نیمه آماده گوشتی

اهمیت بسته بندی خلاء فرآورده های نیمه آماده گوشتی

در سال های اخیر، به دلیل اشتغال اکثر افراد دنیا، تمایل به مصرف فرآورده های گوشتی نیمه آماده نسبت به گوشت های منجمد افزایش چشم گیری داشته است. به دلیل خطرات مرگ بار استفاده فرآورده های گوشتی فاسد شده، سلامت اینگونه محصولات در اولویت قرار گرفته شده است. در این مقاله قصد بررسی اهمیت بسته بندی بر روی فرآورده های نیمه آماده گوشتی داریم. در آزمایشی ساده با شرایط مشابه، مشاهده شد که میکروارگانیسم های هوازی و غیر هوازی خمیر گوشت نیمه آماده ای که به صورت سنتی نگهداری شده است، نسبت به فرآورده ای که در بسته بندی خلاء نگهداری شد، بسیار بیشتر است. توسعه فناوری های جدید برای بسته بندی گوشت، عامل مهمی در تولید محصولات گوشتی است. این عمل هم برای نگهداری مواد اولیه در حال تولید و هم برای نگهداری محصولات نیمه آماده و آماده صدق می کند.

فرآیند بسته بندی یک مرحله پایانی است و امروزه بسته بندی خلاء یکی از دلگرم کننده ترین نوع بسته بندی برای مواد غذایی می باشد. گروه مهندسین مجرب ماشین سازی مسائلی، تمام خواسته های تولیدکنندگان را در نظر گرفته و دستگاه بسته بندی فرآورده های گوشتی را با دقت و ظرافت خاص طراحی و تولید می کند. فناوری خلاء باعث افزایش طول عمر محصول شده، از نفوذ آلودگی ها و عوامل میکروبی جلوگیری به عمل می آورد و همچنین کیفیت محصول را همانند روز اول حفظ می کند. بر طبق گفته محققان، استفاده از این فناوری به شما امکان می دهد ویتامین ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و عناصر را در حالت اولیه خود حفظ کرده و غذا را از تغییرات نامطلوب ارگانولپتیکی که در طول عملیات حرارتی رخ می دهد، محافظت می کند.

عملکرد این نوع بسته بندی به صورتی است که سیستم وکیوم اکسیژنی که باعث اکسید شدن و تغییر رنگ بسیاری از اجزای محصول می شود را از بسته خارج می کند و همزمان بهداشت و استرلیزه بودن فرآورده را تا زمان مصرف نگه می دارد.

اهمیت بسته بندی خلاء فرآورده های نیمه آماده گوشتی

با ذخیره سازی محصولات گوشتی نیمه آماده، امکان پیش بینی pH فراهم می آورد. مطلوب ترین محدوده pH برای رشد اکثر باکتری های بیماری زا، بین 7.4-6.8 در نظر گرفته می شود که مربوط به غلظت یون های هیدروژن در بدن حیوانات خون گرم است. مقدار pH داخل سلول باکتریایی نزدیک به خنثی است و برای تکثیر آن مناسب می باشد. هراندازه pH محیط فرآورده به محدوده قلیایی یا اسیدی نزدیک شود، سبب کاهش فعالیت میکروارگانیسم ها شده و درنتیجه سلامت فرآورده بالاتر خواهد بود. برای تثبیت کیفیت محصولات گوشتی نیمه آماده، توصیه می شود از گوشت با pH 6.3 استفاده شود. گوشت های خام با pH بالای 7 فاسد تلقی می شوند.

بر اساس مجموع شاخص های میکروبیولوژیکی کیفیت و ایمنی محصولات گوشتی نیمه آماده بسته بندی شده در خلاء ، می توان با نتایج تحقیقات ارگانولپتیک و فیزیکوشیمیایی افزایش ماندگاری تا 8 روز را پیش بینی کرد. طول عمر محصولات نیمه آماده گوشتی در بسته بندی خلاء با در نظر گرفتن ضریب ایمنی (1.3) 8 روز (که از نمونه آزمایشی 5 برابر کوتاه تر است) را می توان تعیین کرد. مدت زمان نگهداری نسبت به شرایط نمونه آزمایش با توجه به ویژگی های مواد بسته بندی، کیفیت مواد اولیه و رعایت بهداشت در تولید تعیین می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *