بسته بندی حفاظت حرارتی بستنی

بسته بندی حفاظت حرارتی مواد تغییر فاز دهنده بستنی (PCM)

بستنی به عنوان دسر، جهت افزایش باکتری های پروبیوتیک به بدن انسان در نظر گرفته می شود. یکی از عوامل محدود کننده برای بقای پروبیوتیک ها در بستنی، ترکیب هوا با بافت بستنی می باشد. نوسانات دما در مراحل نگهداری و عرضه به بازار فروش بر محصولات غذایی منجمد مانند سبزیجات یا بستنی تأثیر می گذارد و باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی می شود. بستنی یک محصول بسیار حساس به دما است و تغییرات دما سبب پدیده تبلور مجدد در اندازه بلورهای یخ می شود. افزایش بیش از حد اندازه بلور های یخ منجر به ترکیب هوا با بافت بستنی و کاهش ارزش پروبیوتیکی و کیفیت بستنی و همچنین کوتاه شدن طول عمر مفید آن می شود. از این رو می توان شرایط نگهداری و حمل و نقل بستنی را با استفاده از بسته بندی حفاظت حرارتی با نفوذ دمای پایین بهبود بخشید.

در حین نگهداری، بستنی به علت خاموش و روشن شدن سیستم های تبرید، معمولاً 2 الی 3 درجه سانتی گراد در معرض نوسانات دما قرار می گیرد و در حین حمل و نقل، دمای بستنی بسته به درجه حرارت، 3-8 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. معمولا عایق های حرارتی وسیله نقلیه توزیع و ظرفیت حرارتی پایین بسته بندی ها از حفاظت کافی در برابر افزایش دمای پیش بینی نشده برخوردار نیستند.

در این مقاله ماشین سازی مسائلی قصد بررسی بسته بندی حفاظت حرارتی بستنی و انواع دستگاه بسته بندی بستنی دارد.

بسته بندی حفاظت حرارتی بستنی

یکی از مناسب ترین راه حل های احتمالی برای جلوگیری از تبلور مجدد بستنی پس از تولید، استفاده از پانل ها یا بسته بندی محافظت حرارتی، مانند بسته بندی مواد تغییر فاز دهنده (PCM) است. (PCM) ماده ای است که برای پتانسیل ذخیره حرارت بالای نهان استفاده می شود. PCM های مایع _ جامد می توانند مقدار زیادی گرما را در محدوده دمای مشخصی ذخیره و آزاد سازی کرده و افزایش دما را تا زیر 1 درجه سانتی گراد محدود کنند و تأثیر قابل توجهی بر کیفیت نهایی محصول در طول نگهداری طولانی مدت برای محصول در معرض شوک حرارتی داشته باشند. این نوع بسته بندی حفاظت حرارتی برای بستنی بسیار مقرون به صرفه است و برای تولیدکنندگان از نظر اقتصادی جذاب می باشد.

نمونه ای از حفاظت حرارتی تغییر فاز دهنده (PCM)  قابل استفاده برای بستنی، می توان به محلول هیدرات نمک (آب + کلرید سدیم + افزودنی ها) اشاره کرد که دمای تغییر فاز آن 21- درجه سانتی گراد و دمای خنک شدن آن 24.8- درجه سانتی گراد می باشد. مواد حفاظت حرارتی تغییر فاز دهنده را می توان به صورت صفحه ای، لوله ای، کره ای با پوششی از جنس پلی اتیلن (PE) بسته بندی کرد و برای بستنی استفاده کرد.

انتخاب نوع PCM استفاده شده در بسته بندی های حفاظت حرارتی با توجه به مسائل ایمنی بسیار حائز اهمیت می باشد. لازم به ذکر است که اکثر PCM های موجود در بازار بسته بندی، بر اساس محلول های هیدرات یا محصولات ارگانیک با مواد غذایی سازگار هستند.

مهندسین مجرب ماشین سازی مسائلی توانسته است با علم به روز دنیا، دستگاه های بسته بندی بستنی را برای انواع میوه ای، سنتی، حصیری، آلاسکا و زمستانه طراحی و تولید کنند و از محصول تولیدکنندگان تا زمان مصرف، بهترین حفاظت را داشته باشد و لبخند رضایت بر چهره مصرف کنندگان پدید آید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *