عوامل مهم در بسته بندی گیاهان دارویی

عوامل مهم در بسته بندی گیاهان دارویی

قدمت خواص درمانی گیاهان به قدمت وجود گونه های انسانی بر روی زمین است. صرف نظر از هدف استفاده از گیاهان دارویی، شکی نیست که تقاضا برای درمان به روش های طبیعی افزایش یافته است که چالش بزرگی برای تولیدکنندگان و محققین در زمینه استاندارد سازی و کنترل کیفی مواد اولیه برای تضمین کیفیت است. از گونه های ارائه شده به مصرف کنندگان و صنعت داروسازی ،علیرغم افزایش مصرف و در نتیجه گسترش بازار گیاهان دارویی، مطالعات خاص کمی در مورد استفاده از تکنیک های بسته بندی و نگهداری برای این نوع محصولات، وجود دارد.

 

عوامل مهم در بسته بندی گیاهان دارویی

با پیشرفت علم، تکنیک های مختلف بسته بندی توسعه و بهبود یافته است. این ها شامل بسته بندی خلاء جو اصلاح شده و اتمسفر کنترل شده، است. انتخاب روش بسته بندی و نگهداری به عوامل مختلفی بستگی دارد، به ویژه رفتار خصوصیات فیزیکی و شیمیایی محصول، که باید برای انتخاب بسته بندی و تکنیک ذخیره سازی ماده موثره آن برای شرایطی که بهترین کاربرد را دارد ، رعایت شود.

اهمیت بسته بندی در حفظ ماده موثره گیاهان دارویی

قدرت شفابخشی گیاهان به قدمت ظهور بشر بر روی زمین است. تمدن های اولیه متوجه شدند که برخی گونه ها قدرت شفابخشی برای مبارزه با بیماری های مختلف داشتند که نشان دهنده یک منبع درمانی مهم است. اطمینان از کیفیت گونه های دارویی ارائه شده و حفظ خواص درمانی آنها در سراسر نگهداری، خشک کردن مواد گیاهی و استفاده از بسته بندی مناسب، از اهمیت اساسی برخوردار است.  توسعه میکروارگانیسم ها فرآیند خشک کردن را مهار می کند و واکنش های آنزیمی، در نتیجه باعث کاهش زوال ذخیره سازی مواد موثره در طول نگه داری می شود .

عوامل مهم در بسته بندی گیاهان دارویی

علت از بین رفتن موثره گیاهان در بسته بندی های نامناسب

از دست دادن ترکیبات شیمیایی گیاهان دارویی که پس از برداشت اتفاق می افتد، به دلایل مختلفی از جمله تخریب توسط فرآیندهای متابولیکی، هیدرولیز، تخریب در اثر فعالیت آنزیمی، اکسیداسیون، تخمیر، گرما، آلودگی میکروبیولوژیکی یا وجود نور می باشد. هنگامی که گیاهان دارویی در بسته بندی نامناسب نگهداری می شوند، ممکن است تحت تأثیر گازهای نفوذی قرار گیرند که می توانند باعث از بین رفتن ماده فعال توسط فرآیندهای شرح داده شده در بالا شوند. عوامل نفوذ کننده اصلی که می توانند بر کیفیت فیزیکی و شیمیایی گیاهان دارویی تأثیر بگذارند، اکسیژن، گاز دی اکسید کربن و بخار آب هستند. اکسیژن در تماس با غذا باعث رشد میکروارگانیسم های هوازی رو به زوال می شود، بنابراین در غلظت های نزدیک به غلظت های موجود در جو، می تواند باعث رشد میکروارگانیسم ها و در نتیجه تخریب گونه های دارویی شود. با توجه به گاز دی اکسید کربن، به دلیل عملکرد باکتریواستاتیک و قارچ کش آن، به عنوان یک عامل ضد میکروبی در بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده برای محصولات فاسد شدنی استفاده می شود.

گاز کربنیک و مزایای استفاده آن در بسته بندی ها

گاز کربنیک، به دلیل عملکرد باکتریواستاتیک و قارچ کش آن، به عنوان یک عامل ضد میکروبی در بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده برای محصولات فاسد شدنی استفاده می شود. در محصولاتی که فعالیت آبی بالایی دارند، مانند میوه ها، تازه سبزیجات و گیاهان دارویی تازه در غلظت های معین می توانند تنفس و در نتیجه پیری سبزیجات را به حداقل برسانند. این بدان معنی است که برای این دسته ها، از دست دادن آب آنها از طریق بسته بندی، حفظ آن ها را به خطر می اندازد.بنابراین وجود آن در بسته بندی باید با مانع گاز خوب همراه باشد، به طوری که بتواند در محصول و یا اطراف آن در داخل محصول حل شود. مزایایی در حفظ گونه های دارویی، کاهش روند تنفس محصول و در نتیجه کاهش فرآیندهای متابولیک، مشابه آنچه در طول خشک شدن رخ می دهد، می باشد.

عوامل مهم در بسته بندی گیاهان دارویی

بسیاری از محصولات به بسته بندی نیاز دارند تا از افزایش یا از دست دادن رطوبت جلوگیری کند. در غذاهای با فعالیت کم آب، مانند گیاهان دارویی خشک، افزایش رطوبت به نفع رشد میکروبی، عملکرد آنزیمی و غیر قهوه ای شدن آنزیمی هست ،که به نفع تخریب اصول فعال مورد علاقه دارویی است.

با توجه به آنچه مشاهده شد، اکسیژن، دی اکسید کربن و بخار آب که نفوذ می کند، می تواند تغییرات مهم در کیفیت گیاهان دارویی در طول انبار را باعث شود و این موارد در حین انتخاب مواد بسته بندی مورد توجه قرار می گیرد زیرا این امر باید به کارآمدترین شکل ممکن از بروز تغییرات در کیفیت گیاهان جلوگیری کند. عبور این گازها، تضمین حفظ کیفیت محصول در طول دوره نگهداری است.

خلاصه کلام

برای حفظ کیفیت محصولات بهتر است بسته بندی های مناسب برای آن ها انتخاب شود . بسته بندی هایی که علاوه بر حفظ محصول زیبایی و چشمگیر بودن را به رخ بازار بکشاند. از این رو ماشین سازی مسائلی طراح و سازنده دستگاه های بسته بندی پیلو پک خدمات شایان ذکری را در این امر به همراه داشته است . شما با بهره گیری از دستگاه های دو سر پرس ماشین سازی مسائلی می توانید محصول خود را به بهترین شکل ممکن بسته بندی کنید .

در شرایط فعلی که تقاضای فزاینده ای برای داروهای گیاهی وجود دارد، به دلیل عوارض جانبی کمتر و مزایای سالم تر، بسته بندی گام مهمی است که اگر به روش مناسب انجام شود، می تواند بر فصلی بودن تولید غلبه کند و محصولی ایمن به مصرف کننده ارائه دهد و کیفیت مواد فعال را برای مدت طولانی حفظ کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *