بسته بندی دارویی و اهمیت آن

بسته بندی دارویی و اهمیت آن

بسته بندی دارویی و اهمیت آن

در این واقعیت که بسته بندی دارو جایگاه بسیار مهمی در صنعت بسته بندی دارد شکی نیست. گزارش اخیر نشان می دهد که تقاضا برای بسته بندی دارو در سراسر جهان رشد سالانه 5.3 درصدی را نشان می دهد و در سال 2009 به 24.3 میلیارد دلار (207 میلیارد یورو) رسیده است. توزیع و برچسب گذاری مواد دارویی فرصت های رشد جهانی را برای بسته بندی محصولات و لوازم جانبی افزایش می دهد. تصمیم آژانس دارویی اروپا برای به روز رسانی دستورالعمل ها در مورد استفاده از بسته بندی های پلاستیکی در داروسازی، نمونه ای از تلاش ها برای بهبود استانداردها در صنعت است.

انواع بسته بندی دارویی

1- بسته بندی تجهیزات پزشکی

ابزار پزشکی به بهترین وجه به عنوان کالایی یا جزء آن تعریف می شود که هیچ یک از اهداف اصلی خود را از طریق اعمال شیمیایی در داخل یا روی بدن انسان یا حیوان محقق نمی کند و به متابولیزه شدن برای دستیابی به هدف مورد نظر وابسته نیست. بنابراین، کلمه عمل شیمیایی و متابولیزه اساساً بین دارو و دستگاه پزشکی وجود ندارد. تجهیزات پزشکی بر اساس اهمیت و اطمینان از ایمنی آنها در سه طبقه نظارتی طبقه بندی می شوند.

  1. کنترل های عمومی
  2. کنترل های ویژه
  3. تایید قبل از بازار

بسته بندی دارویی و اهمیت آن

بسته بندی دارویی و اهمیت آن

2- نیاز های عملکردی

در بسته بندی تجهیزات پزشکی چندین کارکرد داخلی تعبیه شده است و تا این حد بسته بندی جزء لاینفک توسعه محصول یا سیستم می شود. علاوه بر کانتینر بودن، یک حامل برای حمل و نقل، محافظت و بسته بندی شناسایی در این مورد همچنین به یک مانع استریل از نظر محافظت در برابر میکروارگانیسم ها و سایر آلودگی های فیزیکی اشاره دارد. محیط بسته بندی باید دارای ویژگی های ذاتی مانند حداکثر اندازه منافذ و آزاد بودن سوراخ سوزن باشد. ویژگی قابل توجه دیگری که انتظار می رود یکپارچگی بسته است که تضمین می کند هیچ شکستگی یا نشت خرابی مهر و موم یا منفذی که بر کیفیت محصول تأثیر می گذارد.

حتی عوامل جوی یا محیطی که در انتخاب مواد نقش دارند باید در نظر گرفته شوند. این شامل گرما، نور، تنش ها و غیره می شود. بنابراین آنچه انتظار می رود، توانایی کامل برای ایمن و ایمن نگه داشتن محصول است. این بسته همچنین منبع اطلاعات و شناسایی به عنوان وسیله نقلیه ای برای حمل پیام های مربوط به استفاده از محصول، ایمنی، ذخیره سازی، هویت محصول، اقدامات احتیاطی و غیره است.

در بسته بندی وسایل پزشکی اهمیت اولیه حفظ استریلیت در تمام طول توزیع و تا زمان استفاده است. بسته بندی های پوست کنده که احتمالاً درصد عمده ای از بسته بندی تجهیزات پزشکی را تشکیل می دهد، نمونه ای از نیاز های فوق است. بسته بندی تجهیزات پزشکی همچنین می تواند دارای ویژگی های افزوده داخلی مانند دستگاه اندازه گیری، مکانیسم توزیع، پایه تثبیت کننده، ظرف دفع و غیره باشد. این به وضوح بر ویژگی های چند بعدی و چند منظوره از طریق بسته بندی تأکید می کند.

3- مقررات استاندارد و بر چسب گذاری

به طور کلی، الگوهای توزیع دارویی برای داروهای دارویی با دوز خوراکی جامد (قرص ها، کپسول ها و قرص ها) به طور قابل توجهی در ایالات متحده با آنچه در اتحادیه اروپا استفاده می شود متفاوت است. این امر حتی برای دارو هایی که توسط همان شرکت تولید می شوند نیز صادق است. یعنی، تولیدکنندگان دارو معمولاً بسته بندی و توزیع متفاوتی را برای یک محصول بسته به جایی که در نهایت داروها به فروش می رسد، استفاده میکنند.

در حالی که این سیستم های متفاوت برای دهه ها وجود داشته اند، نیرو های قدرتمندی در حال حاضر در حال بازی هستند که می توانند شبکه های بسته بندی و توزیع را در دو سوی اقیانوس اطلس تغییر دهند. در واقع، طی پنج تا 10 سال آینده کاملاً ممکن است که یکی از سه سناریو بر سیستم های فعلی غلبه کند:
زنجیره بسته بندی و توزیع دارویی ایالات متحده ممکن است بیشتر شبیه آن در اتحادیه اروپا باشد. سیستم اتحادیه اروپا ممکن است بیشتر شبیه ایالات متحده شود. یا ترکیبی از این دو به یک مدل جهانی تبدیل خواهد شد.

4- بسته های تاول باعث رشد می شود

با توجه به مزایای درونی و بیرونی، بسته های تاولی از بطری های پلاستیکی به عنوان بزرگترین گروه فروش محصولات بسته بندی دارویی در سراسر جهان پیشی گرفته اند. انتظار می رود مزایایی که شامل انطباق با دارو های بیمار، کارایی توزیع دارو در سازمان، حفاظت از موانع، مقاومت در برابر کودکان و جذابیت بازاریابی است، فرصت های رشد بسته های تاول دارویی را گسترش دهد.

مقررات بسته بندی دارویی

مقررات حاکم بر بسته بندی دارویی نه تنها بر حفظ کیفیت داروهای بسته بندی شده تمرکز دارد، بلکه تهدید نوظهور دستکاری و جعل محصول به این معنی است که سیاست اکنون باید یک دیدگاه بین المللی داشته باشد. این الزامات در حال حاضر برای پوشش چنین معیار هایی مانند اطمینان از دقت توزیع محصول و ارتقای انطباق بیمار با برنامه های دوز محصول، گسترش می یابد.
از نظر بخش، بسته بندی دارو های اخلاقی خوراکی جامد و دارو های بدون نسخه، رشد پایداری را نشان می دهد زیرا در مقادیر زیادی در داروخانه های مؤسسه ای و خرده فروشی توزیع می شود. همراه با این، کیسه های دارویی و بسته های نواری رشد متوسطی ایجاد می کنند، در حالی که لوله های دارویی پتانسیل رشد بسیار نرم تری را ارائه می دهند. در زمینه بسته بندی تزریقی، سرنگ های پیش پر کن به دلیل مزایایی که در پیشگیری از عفونت و زمان واکنش اضطراری دارند، بهترین عملکرد را در بازار دارند.

بسته بندی دارویی و اهمیت آن

بازار بسته بندی دارویی

ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده بسته بندی دارویی است. به احتمال زیاد این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت زیرا بخش تولید داروی اختصاصی پیشرفته کشور، آماده سازی های پیچیده جدید با الزامات ذخیره سازی تخصصی را معرفی می کند. انتظار می رود چین سریع ترین رشد تقاضا را بر اساس قابلیت های در حال توسعه تولید دارو و اجرای تدریجی برنامه ای که دولت برای ارتقای کیفیت داروهای تولید ملی انجام می دهد، ثبت کند.

شرکت ماشین سازی مسائلی تولید کننده و طراح دستگاه های بسته بندی در ایران و جهان است از بین دستگاه های بسته بندی این شرکت می توان به دستگاه بسته بندی تجهیزات پزشکی اشاره کرد. شرکت های دارو سازی می توانند با بهره گیری از این دستگاه محصولات دارویی خود را به بهترین نحو ممکن بسته بندی کنند و کیفیت محصول خود و ایمنی آن را بالا ببرند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *