مزایای بسته بندی سازگار با محیط زیست چیست

مزایای بسته بندی سازگار با محیط زیست چیست

مزایای بسته بندی سازگار با محیط زیست چیست

بسته بندی سازگار با محیط زیست در یکی دو دهه اخیر بسیار مورد توجه تولید کنندگان محصولات مختلف قرار گرفته است، چرا که ضایعات کمتری تولید می کنند و البته قابل بازیافت نیز هستند. برای تولید این نوع بسته بندی ها از بهترین مواد اولیه استفاده می شود تا پس از مصرف، هیچ آلودگی برای محیط زیست ایجاد نکنند و بتوان آن را به راحتی بازیافت نمود.

بسته بندی ها در همه جا وجود دارند. در چرخ دستی خرید فروشگاهی شما، کمدهای لباس های شما و خیلی چیزهای دیگر. این مقدار پلاستیک و سایر مواد غیر طبیعی می تواند باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی شود. اما یک جایگزین برای آن وجود دارد: بسته بندی های سازگار با محیط زیست. در این قسمت، تمام مزایای بسته بندی سازگار با محیط زیست را پوشش خواهیم داد.

برای تمام انواع دستگاه بسته بندی مواد غذایی، نظر داشتن به این موضوع مهم در دستور کار تولید کنندگان و سازندگان قرار دارد. هم ساخت دستگاه های بسته بندی و هم مواد اولیه ای که برای بسته بندی ها به کار می روند، طبق استانداردهای جهانی صنعتی و بهداشتی مورد کنترل قرار می گیرند.

مشکل بسته بندی های معمولی چیست؟

هدف اولیه از بسته بندی، نگهداری و محافظت از محصولات است. امروزه، بسته بندی کردن معمولاً یک کار راحت است، به خصوص در مورد مواد غذایی و اقلام دور ریختنی. بسته بندی هایی که ما پیدا می کنیم معمولاً از نوعی پلاستیک پلی اتیلنی ساخته شده اند. این پلی اتیلن ها در انواع مختلفی موجود هستند:

  • پلی اتیلن ترفتالات (Polyethelene terephthalate):

پلی اتیلن ترفتالات یا به اصطلاح، PET، معمولاً برای ساخت بطری های نوشیدنی استفاده می شود. این ترکیب، رایج‌ترین رزین پلاستیکی است که قابل بازیافت نیز می باشد.

  • پلی اتیلن با چگالی بالا (High-density polyethelene):

پلی اتیلن با چگالی بالا یا به اصطلاح، HDPE، برای ساخت ظروف برای محصولات سنگین و مایعات مانند مواد شوینده لباسشویی، شامپو یا حتی روغن موتور استفاده می شود.

  • پلی اتیلن با چگالی کم (Low-density polyethelene):

پلی اتیلن با چگالی پایین یا به اصطلاح، LDPE، برای تولید کیسه های پلاستیکی و فیلم های پلاستیکی انعطاف پذیر استفاده می شود. این نوع پلاستیک به طور گسترده بازیافت نمی شود.

در کنار راحتی پلاستیک برای بسته بندی، بسیاری از مردم فکر می کنند که پلاستیک، قابل بازیافت است – و البته حق با آنهاست – همینطور است. اما آیا این بدان معناست که همه چیز را می توانیم بازیافت کنیم؟ متاسفانه خیر. در اروپا، 70 درصد از پلاستیک های قابل بازیافت، به زباله دان ها یا اقیانوس ها ختم می شود.

یکی دیگر از مشکلات ناشی از بسته بندی های غیر سازگار با محیط زیست، فرآیند تولید آنها است. نه تنها اکثر پلاستیک ها با پالایش نفت خام ایجاد می شوند، بلکه فرآیند تخریب شان نیز به همین ترتیب مضر است. همانطور که پلاستیک طی صدها سال تجزیه می شوند، می تواند مواد سمی مانند بیسفنول A را نیز آزاد کنند که می توانند سیستم هورمونی حیوانات را مختل کند.

علاوه بر این، ممکن است فکر کنید “این مسئله در مورد کاغذ و مقوا چطور است؟ مطمئناً این مواد سلولزی، طبیعی و دوستدار محیط زیست هستند؟” البته، پاسخ پیچیده است. بله، کاغذ و مقوا طبیعی هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها یک گزینه خوب برای بسته بندی سازگار با محیط زیست هستند. 40 درصد از کل چوب در تجارت جهانی برای صنعت خمیر و کاغذسازی استفاده می شود. این مقدار، معادل حدود 7.5 میلیون هکتار جنگل است.

بیشتر بخوانید: مشخصات دستگاه بسته بندی لواشک  + قیمت ها و شرایط خرید

بسته بندی سازگار با محیط زیست چیست؟

برخی قوانین در مورد بسته بندی های سازگار با محیط زیست یا بسته بندی پایدار، که توسط انجمن ها و سازمان های مرتبط با محیط زیست تنظیم شده اند به صورت زیر می باشند:

  • برای افراد و جوامع در طول چرخه عمر خود، مفید، ایمن و سالم هستند.
  • معیارهای بازار را در عملکرد و هزینه برآورده می کند.
  • منبع خوب برای تولید، حمل و نقل و بازیافت با استفاده از انرژی های تجدید پذیر است.
  • استفاده از مواد منبع تجدید پذیر یا بازیافتی را بهینه می کند.
  • با استفاده از فناوری های تولید پاک و بهترین شیوه ها تولید می شود.
  • از موادی ساخته شده است که در طول چرخه عمر، غیر سمی و غیر مضر باقی می مانند.
  • برای بهینه سازی مواد و انرژی، طراحی شده است.
  • به طور موثر در چرخه های بسته بیولوژیکی و یا صنعتی، مجدداً بازیابی و استفاده می شود.
  • اساساً باید از مواد سازگار با محیط زیست، زیست تخریب پذیر و قابل استفاده مجدد یا بازیافت، ساخته شود.

بسته بندی سازگار با محیط زیست چه مزایایی دارد؟

مزایای بسته بندی سازگار با محیط زیست چیست

1-ردپای کربن را در محیط زیست کاهش می دهد

اگر از بسته بندی ها از محصولات بازیافتی ساخته شده باشند، مقدار ورود کربن به محیط زیست تا حد زیادی کاهش می یابد. به طور مشابه، اگر بسته بندی از مواد طبیعی مانند بامبو یا کاغذ یا مقوای مورد تایید FSC ساخته شده باشد، رشد چنین محصولاتی در واقع کربن را از محیط خارج می کند.

2-دارای قابلیت زیست تخریب پذیر

اگر بسته بندی از مواد طبیعی ساخته شده باشد، به این معنی است که زیست تخریب پذیر خواهد بود. پلاستیک به راحتی تجزیه نمی شود، صدها و حتی هزاران سال طول می کشد تا تجزیه شود و مواد شیمیایی مضر را نیز در این مسیر آزاد خواهد کرد. برخی از بسته بندی های سازگار با محیط زیست، مانند محصولات کاغذی پایدار، حتی می توانند به کمپوست تبدیل شوند.

3-استفاده آسان و راحت، همانند محصولات یکبار مصرف

در کشورهای پیشرفته اغلب مکان‌ها یا خدمات مخصوص بازیافت یا دفع وجود دارد. امروزه بازیافت بسته بندی ها نسبتاً آسان تر است، مشروط بر اینکه وسایل دور ریختنی را جدا کنید تا به درستی بازیافت شوند.

4-بدون تولید سموم مضر

منابع پتروشیمی غیرپایدار مانند نفت خام که برای ساخت اکثر پلاستیک ها استفاده می شود، هم از نظر استخراج، هم از نظر پالایش، هم توزیع، هم استفاده و هم برای از بین بردن، به طور قابل توجهی برای محیط زیست، مضر هستند. بسته بندی سازگار با محیط زیست، هیچ یک از این مشکلات را در طول عمر خود ندارند. در فرآیند تجزیه زیستی، مواد شیمیایی مضر مانند مواد تولید شده توسط پلاستیک ها وجود ندارد.

5-به راحتی، قابل استفاده مجدد یا بازیافت است

یکی دیگر از عواملی که یک بسته بندی را دوستدار محیط زیست معرفی می کند، قابلیت استفاده مجدد یا بازیافت آن است. تشویق به استفاده مجدد از این بسته بندی ها، به معنای افزایش طول عمر آن است که نیاز به مواد جدید را کاهش می دهد و ردپای کربن در محیط زیست را بیشتر کاهش می دهد. اگر بسته بندی از کیفیت کافی برخوردار باشد، باید بتوان از آن برای مواردی مانند ذخیره سازی و حتی هنر و صنایع دستی استفاده مجدد کرد.

بیشتر بخوانید: مشخصات دستگاه بسته بندی نان  + قیمت ها و شرایط خرید

چگونه بسته بندی سازگار با محیط زیست برای کسب و کار شما مفید است

مزایای بسته بندی سازگار با محیط زیست چیست

  • بسته بندی سازگار با محیط زیست، همه کاره است

هر صنعتی می تواند از بسته بندی های سازگار با محیط زیست استفاده کند. فرقی ندارد که به دنبال بسته بندی برای مواد غذایی، پوشاک، لوازم آرایشی یا حتی دستگاه های الکترونیکی باشید، یک نوع بسته بندی سازگار با محیط زیست وجود دارد که نیازهای خاص شما را برآورده می کند.

  • تصویر برند شما را بهبود می بخشد

فعالیت به عنوان یک شرکت مسئول حفاظت از محیط زیست باعث ایجاد اعتماد در پایگاه مشتریان شما می شود. توسعه و فناوری های مربوط به محصولات پایدار، در حال افزایش است. به روز بودن و همراه بودن با آخرین فناوری های بسته بندی، به این معنی است که کسب و کار شما همیشه در جلب رضایت مشتری، موفق خواهد بود.

  • بیشترین بهره را از بسته بندی ها می برید

ایجاد، طراحی و تهیه بسته بندی سازگار با محیط زیست می تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد، به خصوص اگر شما ندانید دقیقاً به دنبال چه هستید. برای صنعت و کسب و کار خود و خرید انواع بسته بندی های مناسب باید این اصول را بدانید. طراحی زیباتر می تواند مشتریان را به سمت برند شما جذب کند اما اگر بدانند شما دوستدار و محافظ حقوق محیط زیست هستید، اشتیاق آنها برای مشارکت بیشتر خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *