آشنایی با وضعیت بسته بندی امروزه محصولات

آشنایی با وضعیت بسته بندی امروزه محصولات

بسته بندی محصولات در زمان های قدیم به دلیل چالش هایی که در زمینه حمل و نقل غذا و نوشیدنی وجود داشت، آغاز شد. مصری ها ظروف شیشه ای را اختراع کرده و چینی ها از تکنیک های کاغذ سازی برای ایجاد اولین بسته بندی های انعطاف پذیر استفاده کردند. در قرن بیستم، مواد و طراحی بسته بندی با هم ادغام شدند. امروزه بسته بندی به طور فزاینده ای با فناوری پیشرفته در هم آمیخته شده است و به برند ها و خرده فروشان اجازه می دهد تا از بسته بندی سریالی، مواد گیاهی برای بطری ها و فناوری جدید برای کاهش ضایعات مواد غذایی استفاده کنند.

ماشین سازی مسائلی طراح و تولید کننده مدرن ترین دستگاه های بسته بندی پیلوپک افقی، قصد دارد در این مقاله به طور کامل در ارتباط با انواع بسته بندی هایی که امروزه توسط تولیدکنندگان استفاده می‎‌شود و روش هایی جهت توسعه و پیشرفت در این زمینه، بررسی دقیق داشته باشد. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بسته بندی و بازیافت

امروزه بسته‌ بندی‌ ها پس از مصرف احتمالاً در یکی از سه مکان قرار می‌ گیرند:

  • بازیافت
  • محل دفن زباله
  • در محیط و شناور در اقیانوس

یکی از راه‌ های اطمینان از بازیافت بسته‌ بندی، این است که صاحبان برند و طراحان، فرآیند طراحی را با در نظر گرفتن پایان کار آغاز کنند. Walmart بزرگترین خرده فروش در جهان است که تاثیر قابل توجهی بر انتخاب تامین کنندگان خود دارد. Walmart به تامین کنندگان یک راهنمای “کتاب بازی بسته بندی پایدار” ارائه می دهند و از آن‌ ها می خواهد تا از خود این سوال را بپرسند: “آیا بسته بندی با مواد و در قالبی ساخته شده است که قابل بازیافت باشد؟”

این شرکت لیست موادی را ارائه می دهد مانند پلی وینیل کلرید (PVC) یا افزودنی های زیست تخریب پذیر در پلاستیک های مبتنی بر نفت، که باید از استفاده از آن ها اجتناب کنید. هنگام تهیه مواد، توصیه آن ها بر آن است که اجزا یا لایه‌ های بسته‌ بندی را کاهش یا حذف کنید و بسته بندی را در اندازه های مناسب به ظروف های قابل استفاده مجدد تغییر دهید.

بسته بندی مواد غذایی

در طی سالیان اخیر اصول طراحی بسته بندی تغییر کرده و متناسب با بازیافت، تولید آن ها  انجام می شود.  با این حال، آگاهی روزافزون در میان مصرف کنندگان در مورد ضایعات مواد غذایی، تولید کنندگان مواد غذایی را وادار به دنبال فناوری نوآورانه بسته بندی برای افزایش عمر مفید محصول می کند. در سال 2017، نیویورک تایمز گزارش داد که سالانه 60 میلیون تن غذا (162 میلیارد دلار) در ایالات متحده هدر می رود. فناوری چند مانع (MBT) یکی از جدیدترین نوع فناوری‌ هایی است که در آن یک مانع در بستر بسته‌ بندی قرار داده می‌ شود که از نفوذ عناصری مانند اکسیژن، آب و نور به محصول و ضربه زدن به آن جلوگیری می‌ کند. این فناوری، پتانسیل زیادی برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی و کاهش ضایعات دارد.

سلفون بسته بندی

درحال حاضر، بیشترین نوع بسته بندی که توسط تولید کنندگان استفاده می‌ شود، بسته بندی سلفونی است. طی آماری که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته، شصت و یک درصد از مصرف کنندگان، استفاده از تنقلات را در بسته بندی سلفونی ترجیح می دهند. سلفون ها چندین مزیت آشکار دارند: سبک وزن، بادوام و مقرون به صرفه هستند. آن ها همچنین به برندها اجازه می دهند تا جایگاه یک محصول را در قفسه فروشگاه ها تغییر دهند. به عنوان مثال، میوه های خشک شده در کیسه را می توان به راحتی در بخش محصولات تازه قرار داد. با این حال، مهم ترین عیب استفاده از بسته بندی های سلفونی، غیر قابل بازیافت بودن بسیاری از آن هاست.

امروزه دستگاه های مختلف بسته بندی برای نگهداری از مواد غذایی در بازار موجود است. برای مثال می توانید از دستگاه بسته بندی استرچ برای نگهداری مواد غذایی خود استفاده کنید. این دستگاه قابل استفاده در سوپرمارکت ها، هتل ها، رستوران ها و غیره است.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از دستگاه بسته بندی استرچ

اصول طراحی بسته بندی

امروزه خرده فروشان انتظار دارند طراحی بسته بندی به گونه ای باشد که به راحتی و در کمترین زمان درون قفسه های فروشگاه قرار داده شوند. توصیه می‌ شود که در هنگام طراحی بسته بندی جهت کمک به خرده فروشان به مواد زیر دقت کنید:

  • شناسایی محصولات در انبار آسان باشد (متن واضح و گرافیک روی بسته بندی محصولات وجود داشته باشد)
  • باز شدن آسان (بدون نیاز به ابزار بتوان بسته بندی محصولات را باز کرد)
  • نگهداری آسان (محصولات را بتوان به راحتی درون قفسه های فروشگاه ها نگهداری کرد)
  • خرید آسان (بسته بندی محصولات باید به گونه ای باشد که مشخصات کاملی از محتوای درون خود را برای مشتریان ارائه دهد)
  • به راحتی دور ریخته و بازیافت شود (نوع بسته بندی محصولات باید به گونه ای باشد که قابل بازیافت باشند)

بسته بندی هوشمند

فناوری اینترنت اشیا (Internet of Things به اختصار IOT) به برندها و خرده فروشان اجازه می‌دهد تا با افزودن یک بارکد پیشرفته مانند بارکد دیجی مارک، بسته بندی ها را دیجیتالی کنند و محصولات را به دارایی های تعاملی تبدیل کنند. چنین بسته‌ بندی به چیزی بیش از کانال‌ های جدید برای تعامل مصرف‌کننده تبدیل می‌ شوند. بسته بندی های هوشمند همچنین راهی برای هوشمند سازی زنجیره‌ تامین با دسترسی به داده‌ های مکان واقعی، تاریخچه تولید و عملکرد استدلالی است.

استفاده از AR در صنعت بسته بندی

AR (مختصر شده از  Augmented reality ) و بسته بندی در حال حاضر جدیدترین نوع فناوری برای افزایش تعامل برندها است. خرده فروشان و برندها به سرعت پتانسیل واقعیت افزوده (AR) را برای بهبود تجربه مصرف کننده در فروشگاه ها درک می کنند. عملکرد AR بر روی بسته بندی محصولات بدین صورت است که مصرف کنندگان با اسکن بسته بندی محصول خریداری شده توسط تلفن همراه شخصی خود، می‌توانند از مزایای بخصوص آن اطلاعات بیشتری کسب نمایند. امروزه استفاده از AR به یکی از اصول طراحی بسته بندی محصولات تبدیل شده است. امروزه برای تولید محصولات می توان از انواع مختلف دستگاه بسته بندی استفاده کرد. بسته به روش انتخابی تولید محصولات، نوع دستگاه انتخابی نیز متفاوت است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *