تاریخچه بسته بندی

تاریخچه بسته بندی

نیاز به نگهداری، ذخیره سازی و حمل و نقل مواد از روز های اولیه بشریت وجود داشته است. با این حال با گذشت زمان ، بسته‌بندی از برآورده کردن نیاز به تبدیل شدن به پیام‌رسانی برند و همچنین تجربه مصرف‌کننده تبدیل شده است. ماشین سازی مسائلی تولید کننده انواع ماشین های بسته بندی جهت بسته بندی انواع محصولات همانند کیک و کلوچه، شیرینی و شکلات، تجهیزات پزشکی و … قصد دارد که در این مقاله با رجوع به تاریخچه بسته بندی و پیشرفت تکنولوژیکی، عواملی که باعث تحولات صنعت بسته بندی را به شکل امروزی شده است را بررسی نماید.

مفهوم اصلی بسته بندی در گذشته ناشی از نیاز اولیه و اساسی بشر برای ذخیره و حمل مواد غذایی خود از مکانی به مکان دیگر بود. در حالی که هیچ سابقه ای از زمان استفاده از اولین مواد بسته بندی وجود ندارد، مورخان معتقدند که در دورانی که انسان ها حیوانات را شکار  و همانند عشایر زندگی می‌کردند ، از موادی مانند برگ، پوست حیوانات و یا کدو برای نگهداری و حمل اقلام استفاده می شد.

تکنیک های بسته بندی چین باستان

در تاریخچه بسته بندی قابل مشاهده است که، چین باستان به دلیل نوآوری در توسعه کاغذ (قدیمی ترین نمونه بسته بندی انعطاف پذیر) عنوان ابداع بسته بندی انعطاف پذیر را به خود اختصاص داده است. مورخان معتقدند که در حدود 200 سال قبل از میلاد ، چینی ها شروع به استفاده از پوست درخت توت برای بسته بندی غذا کردند. در قرن‌ های بعد، زمانی که چینی‌ ها تکنیک‌ های کاغذسازی (استخراج الیاف سلولز از گیاهان) را کامل کردند، کاغذ برای بسته‌بندی اقلامی مانند تجهیزات دارویی و پزشکی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مهارت کاغذسازی چینی قرن ها طول کشید تا به غرب رسد. ابتدا در سال 1310 این فناوری وارد انگلستان شد و تا رسیدن به آمریکای شمالی 400 سال دیگر طول کشید. در سال 1867، با ابداع فرآیندی جهت استخراج سلولز از خمیر چوب، تکامل کاغذ در نهایت صنعتی شد.

بسته بندی انقلاب صنعتی

پلاستیک و سلفون از جدید ترین مواد بسته بندی مورد استفاده در زمان حال است. از سال 1760 تا حدود سال 1840، با افزایش تقاضا برای بسته بندی محصولات غذایی با کیفیت بهتر، پیشرفت های بسیاری در تکنولوژیکی بسته‌ ‌بندی رخ داد. این تقاضا با افزایش ناگهانی محصولات جدیدی که اکنون در دسترس مردم است، تقویت شد. با این حال، باید توجه داشت که بسیاری از مواد بسته بندی که در آن زمان به وجود آمد، گران بودند. به این معنی که استفاده از این مواد معمولاً برای نگهداری و حمل و نقل کالاهای لوکس اختصاص داشت. مواد پلاستیکی مختلفی در دهه 1800 کشف شد، اما هنوز برای بسته بندی آماده نشده بودند. تا اینکه در سال 1908 سلفون اختراع شد که پایه های بسته بندی پلاستیکی گذاشته شد.

اختراع سلفون

در سال 1908 ژاک ای براندنبرگر، شیمیدان سوئیسی، مخترع سلفون های قابل استفاده در بسته بندی محصولات شناخته می شود. او تصمیم گرفت پارچه ای بسازد که مایعات را جذب نکند. در همین راستا فرمول اولیه او با استفاده از سلولز چوب ایجاد شد. در سال 1912، براندنبرگر دستگاهی نیز برای تولید فیلم سلفون اختراع کرد.

سلفون تاثیر زیادی بر صنعت بسته بندی داشت زیرا شفافیت و قابلیت مشاهده محصول بدون باز کردن بسته بندی آن را به ماده انتخابی برای بسته بندی در دهه های 1950 و 1960 تبدیل کرد. سلفون در سال های بعد نیز پایه های بسته بندی پلاستیکی را پی ریزی کرد.

بسته بندی امروز

با توجه به اینکه در سال‌ های اخیر پایداری و سلامت محصولات به دغدغه اصلی تبدیل شده است، نوآوران بسته‌بندی های امروزی به طور مداوم راه‌ های جدیدی را برای کاهش تأثیر صنعت بسته‌بندی بر محیط‌ زیست ارائه می‌کنند. نوآوری های اخیر سازگار با محیط زیست مانند بسته بندی های زیست تخریب پذیر نه تنها نمایانگر وضعیت جامعه امروز ما است، بلکه توانایی صنعت بسته بندی را برای انطباق با نیازها و نگرانی های دائماً در حال تغییر مصرف کنندگان نشان می دهد.

بسته بندی و بازیافت اکنون برای همیشه به هم مرتبط هستند، اما اتحادیه مربوط به بازیافت ضایعات بسته بندی تنها در دهه 1970 با تغییر ارزش های اجتماعی شروع به کار کرد. امروزه، تغییر اجتماعی دیگری وجود دارد: مصرف‌کنندگان شفافیت محصول را می‌خواهند و بسته‌بندی باید اطلاعات تغذیه‌ای و منشأ غذا را به هم منتقل کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *