تاثیر انتخاب رنگ‌ها در بسته بندی محصولات یک برند

تاثیر انتخاب رنگ‌ها در بسته بندی محصولات یک برند

یکی از آیتم‌های مهم در جلب نظر مشتریان رنگ بسته بندی محصولات است. بنابراین استفاده از رنگ‌های مختلف توسط دستگاه‌ بسته بندی، نقش مهمی در افزایش رضایتمندی مشتریان ایفا می‌کند. انتخاب رنگ‌های هماهنگ و متناسب با جنس محصول، علاوه بر اینکه حس رضایت و مثبتی را ایجاد می‌کند، راندمان فروش را هم افزایش می‌دهد. شاید ذکر این نکته برای شما قابل لمس و باور نباشد، اما هر رنگی دارای معنا است. هر رنگ برای تمام افراد، یک معنای خاصی نمی‌دهد. اما هر شخص که در حوزه بسته‌بندی فعالیت می‌کند، مفهوم این عبارت را بیشتر درک خواهد کرد‌. این مقاله به جمع‌آوری اطلاعات مفید و مختصر در رابطه با تاثیر رنگ در دسته‌بندی پرداخته است.

رنگ‌ها در دسته بندی محصولات چه تاثیری دارند

رنگ‌های به کار برده شده در بسته بندی محصولات کار و هدف شما را از دیگر تولیدکنندگان متمایز خواهد کرد. رنگی که شما به کار می‌برید، قطعاً حامل پیام‌هایی جهت شناساندن محصولتان است. این رنگ‌ها اصولاً با محصول و برند تجاری شما ارتباط کامل خواهند داشت. در هر فرهنگی، رنگ‌ها بیانگر یک نماد خاص هستند. به عنوان مثال: رنگی در یک کشور دوست، نماد غم و ناراحتی است. اما همان رنگ در دیگر کشورهای همسایه، نماد شادی و صلح می‌باشد. اصولاً به رنگ‌هایی که به‌صورت هماهنگ طراحی شده‌اند، هارمونی می‌گویند. هارمونی رنگ‌ها در ذهن مخاطب اثر فراوانی دارد. به دلیل وجود همین تاثیرات، امروزه موضوع رنگ در دسته بندی محصولات به وسیله‌ی دستگاه‌های بسته بندی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نقشه هر یک از رنگ‌ها در بسته بندی محصولات

هر کدام از رنگ‌ها از نظر علم روانشناسی از یک سری ویژگی‌های مخصوص و منحصر به فردی برخوردار می‌باشند. هر کدام از این رنگ‌ها بر روی احساسات و انتخابات مشتریان اثر مستقیمی دارند. در ادامه اثرگذاری هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رنگ مشکی در بسته بندی محصول

رنگ مشکی یکی از رنگ‌های با اقتدار است. اگر شما به عنوان تولیدکننده یا طراح، قصد نشان دادن اعتبار و قدرت خود را دارید، بهتر است از رنگ مشکی بهره ببرید. این نوع رنگ ارزش محصول را وزین‌تر و بالاتر از حد واقعی خود نشان می‌دهد. به همین دلیل دستگاه بسته بندی انواع ویفر و شکلات‌های تلخ، تلاش دارند که رنگ‌های مشکی را با شکل و شمایل جذاب و دوست داشتنی بر روی آنها بچسبانند. ترکیب رنگ مشکی با رنگ طوسی، سفید و دیگر رنگ‌ها، پیام‌های خاص و منحصر به فردی را به مشتری انتقال می‌دهند. اگر تمایل دارید که بازار مشتریان گران‌قیمت خود را به چنگ آورید، ترکیب رنگ مشکی و طلایی مناسب‌ترین گزینه است.

     

رنگ آبی در بسته بندی محصول

دستگاه‌های بسته بندی علاوه بر اینکه با دقت هرچه تمام‌تر به بسته‌بندی محصولات می‌پردازند، بلکه رنگ هر بسته بندی را هم به طور ویژه در معرض دید قرار می‌دهند. رنگ آبی هم نماد قدرت، صداقت و اعتماد است. اگر شما قصد سود بلندمدت را دارید و تمایلی ندارید که سودهای کوتاه مدت را از دست دهید، بهتر است از رنگ آبی در بسته‌بندی محصول‌هایتان استفاده کنید. زیرا رنگ آبی به جرأت می‌توان گفت یکی از رنگ‌های بیانگر صداقت است‌. این نوع رنگ به خریدار آرامش زیادی می‌بخشد و بیشتر برای بزرگسالان مورد استفاده می‌باشد.

  

رنگ قرمز در بسته بندی محصول

از نظر علم روانشناسی، رنگ قرمز نماد هیجان، شور و اشتیاق است. این رنگ توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، رنگ قرمز تأثیر بسیار مستقیمی بر متابولیسم بدن افراد دارد و تپش قلب و تنفس را بیشتر می‌کند. این رنگ بیشتر در کالاهای لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اکثر محصولات ، ترکیب رنگ قرمز با طلایی ارزش قیمت محصول را بیش از قیمت روی جعبه نشان می‌دهد، در کارخانه‌های صنایع غذایی برای تولید ویفرها از دستگاه‌های بسته بندی اقسام ویفر به همراه پلاستیک‌های قرمز و طلایی برای جذابیت هر چه بیشتر به کار برده می‌شود.

  

رنگ سبز در بسته بندی محصول

رنگ سبز نماد سرسبزی و طبیعت است. بسیاری از روانشناسان این رنگ را برای جذب مخاطب و مشتری آگاه به کار می‌برند. زیرا این رنگ علاوه بر نماد سرزندگی، یک هماهنگی و تعادل ذهنی خوبی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل مخاطب با آگاهی بسیار بالاتری به انتخاب می‌پردازد. اصولاً از این رنگ بیشتر دوستداران محیط زیست در محصولاتی که با محیط زیست و بازیافت در ارتباط است مورد استفاده قرار می‌دهند.

رنگ زرد در بسته بندی محصولات

تاثیر این نوع رنگ بر هیچ کس پوشیده نیست، حتی اپراتورهایی که با دستگاه‌های دسته بندی محصولات در ارتباط هستند، رنگ زرد را نماد خوشبختی، خوشحالی و نور می‌دانند. البته این نکته را توجه داشته باشید که به کارگیری رنگ زرد به تنهایی، می‌تواند حس ناراحت کننده‌ای را به مشتری یا مخاطب القا کند. پس بهتر است از ترکیب رنگ زرد با دیگر رنگ‌ها استفاده نمایید.

  سخن پایانی

در این مطلب به طور کلی به تاثیر رنگ و ویژگی هر کدام از رنگ‌های محبوب در بسته‌بندی محصولات پرداختیم. به کارگیری رنگ مناسب در بسته‌بندی محصول می‌تواند به راحتی حواس پنجگانه مشتری را درگیر کند. پس در انتخاب رنگ‌ها باید آگاهی علمی و دقیقی داشته باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *