بسته بندی مواد غذایی - نقش ها ، مواد و مسائل مربوط به محیط زیست 1

بسته بندی مواد غذایی – نقش ها ، مواد و مسائل مربوط به محیط زیست 1

حفاظت/نگهداری:

بسته بندی مواد غذایی می تواند خرابی محصول را به تعویق بیاندازد ، اثرات سودمند پردازش را حفظ کند ، طول عمر محصول را افزایش دهد و کیفیت و ایمنی غذا را حفظ کند یا افزایش دهد. در انجام این کار ، بسته بندی ، حفاظت از 3 طبقه اصلی تاثیرات خارجی را فراهم می کند: مواد شیمیایی ، بیولوژیکی و فیزیکی.

برای مشاهده دستگاه بسته بندی قطعه ای اینجا کلیک کنید.

حفاظت از مواد شیمیایی تغییرات ترکیبی ایجاد شده توسط تاثیرات محیطی از قبیل قرار گرفتن در معرض گازهای (معمولا اکسیژن) ، رطوبت ، یا نور (مرئی ، مادون قرمز یا ماوراء بنفش) را به حداقل می رساند.

بسیاری از مواد بسته بندی مختلف می تواند یک مانع شیمیایی ایجاد کنند. شیشه و فلزات یک مانع تقریبا مطلق برای عوامل شیمیایی و سایر عوامل محیطی فراهم می کنند ، اما تعداد کمی از بسته ها به طور کامل شیشه یا فلز هستند ، زیرا از دستگاه های بسته بندی برای تسهیل در پر کردن و تخلیه استفاده می شود. دستگاه های بسته بندی ممکن است حاوی موادی باشد که سطوح حداقلی نفوذ پذیری را مجاز می سازند به عنوان مثال ، درپوش های پلاستیکی مقداری نفوذ پذیری برای گازها و بخار دارند، همان طور که مواد واشر مورد استفاده در سر پوش برای تسهیل بستن و در نتیجه فلز می تواند آب بندی را پس از پر کردن اجازه دهد. بسته بندی پلاستیکی طیف وسیعی از خواص مانع را ارائه می دهد اما به طور کلی نفوذ بیشتری از شیشه یا فلز دارد.

حفاظت زیستی مانعی برای میکروارگانیزم  ها (عوامل  pathogens و فاسد) ، حشرات ، جوندگان و حیوانات دیگر و در نتیجه پیشگیری از بیماری ها و فساد است. علاوه براین ، موانع بیولوژیک شرایط برای کنترل senescence(رسیدن و پیری) حفظ می کنند. چنین موانعی از طریق تعدد مکانیزم ها ، ازجمله  جلوگیری از دسترسی به محصول ، جلوگیری از انتقال بو و حفظ محیط داخلی بسته انجام می شود.

حفاظت فیزیکی غذا را از آسیب مکانیکی محافظت می کند و شامل انعطاف پذیری در برابر ضربه و ارتعاش در هنگام توزیع می شود. به طور معمول از paperboard و مصالح چین دار ، موانع فیزیکی در برابر اثرات ، خراش ها و صدمات خرد کننده استفاده می شود، بنابراین به طور گسترده به عنوان ظروف حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان بسته بندی برای غذاهای لطیف مثل تخم مرغ و میوه های تازه استفاده می شوند. بسته بندی مناسب فیزیکی نیز از مصرف کنندگان در برابر خطرات مختلف محافظت می کند. برای مثال ، بسته شدن مقاوم در برابر کودکان مانع دسترسی به محصولات بالقوه خطرناک می شود. علاوه براین جایگزینی بسته بندی پلاستیکی برای محصولات از شامپو تا بطری های نوشابه ، خطر را از ظروف شکسته شیشه ای کاهش داده است.

برای خرید انواع ماشین بسته بندی اینجا کلیک کنید.

کاهش ضایعات مواد غذایی:

هرگونه ارزیابی تاثیر بسته بندی مواد غذایی بر محیط زیست باید مزایای مثبت کاهش ضایعات مواد غذایی در زنجیره تامین را در نظر بگیرد. از بین بردن مواد غذایی در بسیاری از کشورها ، 25 درصد برای دانه های غذا تا 50 درصد برای میوه ها و سبزیجات گزارش شده ا ست. نگهداری و حفاظت ناکافی ، ذخیره سازی و حمل و نقل ناکافی به عنوان علل هدر رفتن مواد غذایی ذکر شده است. بسته بندی ، رباله کل را با افزایش طول عمر غذاها کاهش می دهد در نتیجه قابلیت استفاده از آن ها را طولانی تر می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *