روش های بسته بندی نان تافتون

روش های بسته بندی نان تافتون

برای بهبود کیفیت بسته بندی نان، پژوهش های زیادی در زمینه ی روش های بسته بندی نان صورت گرفته است. آنچه در بسته بندی نان اهمیت ویژه ای دارد چگونگی بسته بندی و نگهداری نان های ایرانی از جمله تافتون به نحوی است که در محدوده ی زمان توزیع و مصرف، سالم و تازه بماند.

در این مقاله قصد داریم روش های بسته بندی نان تافتون را بررسی کنیم.

نان به دلیل داشتن رطوبت زیاد، در مراحل نگهداری و انتقال، در معرض از دست دادن رطوبت قرار می گیرد. در نتیجه به سرعت سفت و خشک می شود. همچنین به دلیل داشتن رطوبت و PH مناسب نان، محیط کاملاً مستعدی برای رشد کپک ها به حساب می آید. به همین دلیل پوشش های مورد استفاده در بسته بندی نان باید دارای ویژگی ها و فاکتورهای مناسبی باشد.

از جمله این ویژگی ها می توان به قابلیت کنترل سرعت عبور بخار آب و رطوبت، کنترل سرعت عبور گازها، مقاومت در برابر فشار، پاره شدن، قابلیت دوخت و چاپ پذیری اشاره کرد.

یکی از عوامل اصلی که باعث از بین رفتن و کاهش عمر و ماندگاری نان می شود، عدم کنترل عبور رطوبت بین نان و محیط است. اگر بخار آب و رطوبت در داخل بسته بندی نان محبوس شود و پوشش نان دارای لایه های غیر قبل نفوذ به رطوبت باشد، زمینه را برای فعال شدن اسپور کپک ها به راحتی فراهم می کند.

بعد از خروج نان از تنور، بلافاصله به وسیله ی قیچی هایی که قبلا توسط الکل و اشعه UV استریل شده بود نان را برش می زنند. سپس نان را در دمای تعیین شده به صورت داغ یا سرد بسته بندی می کنند. به منظور سهولت در نگهداری و کاهش ضایعات این کار در موقع مصرف انجام می شود.

مناسب ترین دمای بسته بندی نان، دمای محیط شناخته شده است که نان ها پس از رسیدن به این دما آماده برای بسته بندی می شوند.

ماشین سازی مسائلی با دانش کامل و به همراه تکنولوژی های جدید بسته بندی نان را ساده تر کرده است. بسته بندی نان به صورت اصولی و صحیح با دستگاه های بسته بندی نان تافتون از ایجاد هرگونه مشکل مانند کپک زدگی، خشک شدن نان، نور و نفوذ گرد و غبار در نان جلوگیری کرده است.

 

این تکنولوژی جدید با شیوه های نوین بسته بندی نان و محصولات غذایی را ممکن و آسان می کند. بنابراین ماندگاری نان را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد و محصولی سالم و تازه به دست مصرف کننده می رسد.

در انتخاب دستگاه بسته بندی نان و کار با آن ایمنی یک فاکتور بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود. نکته حائز اهمیت این است که قبل از استفاده از دستگاه، اپراتور باید به تمامی علائم هشدار درج شده روی دستگاه اعم از خطر آسیب دیدگی، خطر برق گرفتگی و … توجه نماید. در استفاده از این دستگاه نیاز به مهارت خاصی نیست و کار با آن آسان است.

بسته بندی نان و مواد غذایی بسیار حیاتی و حساس می باشد. زیرا علاوه بر حفظ نان در مقابل کپک زدگی، خشک شدن، رطوبت نگهداری می کند بلکه باعث شکیل شدن نان در طول حمل و نقل، نگهداری و جلوگیری از له شدن و درهم ریختگی نان می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *