روش های طراحی بسته بندی مواد غذایی کودکان

روش های طراحی بسته بندی مواد غذایی کودکان

کودکان عضو کلیدی از افراد جامعه می باشند و به عنوان آینده یک ملت و گروه آسیب پذیر، رشد سالم و تغذیه مناسب کودکان مورد توجه هر خانواده و کل جامعه قرار گرفته است. بسیاری از کودکان تمایل شدیدی به مصرف محصولات غذایی فرآوری شده دارند. بدین جهت بسته بندی این محصولات باید به گونه ای باشد که در کنار ظاهر جذاب و ترغیب کننده آن، سلامت محصول را تا زمان مصرف تضمین کند.

ماشین سازی مسائلی تولید کننده انواع ماشین های بسته بندی، سعی دارد که در این مقاله با توجه به جنبه های مختلف، روش های طراحی بسته بندی مواد غذایی کودکان را مورد بررسی قرار دهد.

به طور کلی 9 عامل طراحی شامل راه باز کردن بسته بندی، گرافیک، رنگ، متن، اسباب بازی های داخلی، خشک کننده ها، نکات طراحی برای جلوگیری از جعل اطلاعات، طراحی هشدار دهنده ها و طراحی عملکرد آموزشی که تمامی آن ها بر امنیت بسته بندی مواد غذایی کودکان تأثیر می گذارد. در این میان طراحی قسمت باز کردن بسته بندی، طراحی بسته بندی آموزشی، طراحی گرافیکی، طراحی رنگ و طراحی متن 5 مورد برتری است که کودکان و والدین آن ها بدان توجه دارند.

طراحی بخش باز کردن بسته بندی: یکی از مهم ترین ویژگی کودکان، تلاش و کنجکاوی آن ها برای بررسی ناشناخته هاست. کودکان تمایل دارند که پس از خرید محصولات غذایی به تنهایی و با تلاش خود بسته بندی را باز کنند. با این حال بسیاری از طرح های بسته بندی مناسب کودکان نیست و امکان در خطر قرار گرفتن آن ها را پدید می آورد. برای مثال، درصورتی که بسته بندی به آسانی باز نشود، کودکان به وسیله دندان تلاش خواهند کرد و جوهر چاپی روی بسته بندی و آلودگی های جذب شده روی آن وارد دهان و سیستم گوارش کودکان می شود که بسیار خطر آفرین است.

دستگاه های بسته بندی مواد غذایی طراحی شده توسط گروه ماشین سازی مسائلی قابلیت اجرای سیستم آسان بازشو یا easy open دارد. این سیستم با ایجاد شیار کوچکی در کنار بسته بندی، امکان باز کردن سریع و آسان بسته بندی محصولات را به مصرف کننده می دهد که به نوبه خود سبب لبخند رضایت مشتریان خواهد شد.

طراحی بسته بندی آموزشی: کودکان در مراحل سریع رشد جسمی و روحی هستند و کنجکاوی طبیعی آنها با علاقه زیاد نسبت به همه چیز پر می شود. جهت اطمینان از عملکرد اصلی بسته بندی مواد غذایی، طراح می تواند ویژگی های شناختی کودکان را با برخی از عملکرد های فکری و آموزشی ترکیب کند. کودکان هنگام لذت بردن از محصولات غذایی خوشمزه، می توانند با اسباب بازی های داخل بسته بندی و یا چاپ های سرگرم کننده قابل برش روی بسته بندی بازی کنند. این امر نه تنها توانایی تمرین و تفکر کودکان را افزایش می دهد، بلکه قوه خلاقیت آنان را نیز تقویت می کند. طراحی بسته بندی آموزشی در ارتقاء رشد سالم فیزیولوژی و روانشناسی کودکان، تحریک قوه تخیل آن ها و ایجاد ایده های کوچک اما جذاب در تفکر آن ها بسیار تاثیرگذار می باشد. موفق می شود آموزش را در سرگرمی مهار کند و ارزش اضافی محصولات را افزایش دهد.

طراحی رنگ بسته بندی: در میان عناصر اصلی در ارتباط با بینایی انسان که شامل گرافیک، رنگ و متن می باشد، رنگ مهم ترین و حساس ترین عنصر در واکنش با سیستم عصبی افراد است. بنابراین رنگ بسته بندی قبل از دو عنصر دیگر توسط خریداران به خصوص کودکان حس و درک می شود. در طراحی بسته بندی مواد غذایی، رنگ می تواند بر حالات جسمی و روانی کودکان تأثیر بگذارد و احساسات روانی کودکان را تغییر دهد. هر اندازه که کودکان بیشتر با اشیاء جدید تماس گیرند، هوش آن ها سریع و سریع تر رشد خواهد کرد و توانایی شناختی نیز به سرعت افزایش می یابد. در طراحی رنگ بسته بندی مواد غذایی کودکان به منظور تحریک علاقه آن ها به غذا، لازم است که با ویژگی های محصولات ترکیب شده و درک کودک از رنگ ها و ویژگی های مختلف برای طراحی استفاده شود.

 طراحی گرافیکی بسته بندی: اکثر کودکان فاقد تفکر منطقی هستند و اغلب از نمادها برای نشان دادن کشف های اولیه حرکتی خود استفاده می کنند. کودکان در حال رشد از حساسیت کنتراست بالایی برخوردارند. تحت تأثیر کنجکاوی و عطش یادگیری، تمایل آن ها برای اشکال گرافیکی به خصوص گرافیک های فانتزی بیش از پیش نمایان می شود. با نزدیک شدن اطلاعات گرافیکی بسته بندی های مواد غذایی کودکان به قدرت درک آن ها، توانایی شناختی کودکان بسیار افزایش یافته است. کودکان در هنگام انتخاب و خرید مواد غذایی ممکن است تاثیر بسیار کمی از والدین خود بگیرند و اکثر زمان ها طرح گرافیکی بسته بندی محصولات توجه آن ها را منقلب خواهد کرد. بنابراین، طراحی گرافیکی معقول بسته بندی مواد غذایی کودکان، نه تنها باید اطلاعات صحیح به کودکان انتقال کند، بلکه همچنین باید حساسیت بصری اولیه و رشد فکری کودکان تأثیر زیادی بگذارد.

 

باید توجه داشت طراحی گرافیک بسته بندی مواد غذایی کودکان، باید با ویژگی های محصولات مختص آنها مطابقت داشته باشد. احساسات کودکان باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد تا از ایجاد خلق و خوی و تخیل نامناسب جلوگیری شود. بنابراین استفاده از طرح های گرافیکی با پیام مثبت و سالم ترجیح داده می شوند و استفاده از گرافیک تیره، با پیام منفی و ناسالم ممنوع است. علاوه بر این، روند بصری در چیدمان های گرافیکی باید مورد توجه قرار گیرد و استفاده از تصاویر کارتونی و انیمیشن هایی که با خوشحالی توسط کودکان پذیرفته می شوند بسیار مناسب می باشد.

طراحی متن بسته بندی: به عنوان یکی دیگر از عناصر مهم بصری در طراحی بسته بندی، طراحی متن بسته بندی می تواند اطلاعات مهمی مانند نام محصول، مواد تشکیل دهنده، روش پخت، تاریخ تولید، عمر مفید و بایدها و نبایدها را منتقل کند، به طوری که مصرف کنندگان بتوانند کالا و نحوه استفاده از آن را درک کنند، در عین حال، می تواند ایمنی مصرف کننده را نیز تضمین کند. سواد کودکان برای خواندن متن ها بسیار محدود می باشد اما تهیه کردن مواد غذایی آن ها بر عهده سرپرستان و والدین می باشد. بنابراین، مشکل امنیتی استفاده از متن در بسته بندی مواد غذایی کودکان باید به اندازه کافی مورد توجه قرار گیرد. اطلاعات متن باید واضح و مختصر باشد و به طور عینی اطلاعات محصول را منتقل کند، در عین حال، طراحی فونت باید واضح باشد.

شرکت صنایع ماشین سازی مسائلی، دستگاه بسته بندی مواد غذایی به صورتی طراحی کرده است که انواع سلفون های OPP، CPP، متالایز، صدفی، شفاف و …. برروی آن قابلیت استفاده دارد و با طراحی های جذاب بر روی سلفون ها می توانید توجه نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان را نیز به محصول خود جلب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *