فناوری بسته بندی خرما

فناوری بسته بندی خرما
خرما محصول مهمی در جهان است و نقش مهمی در زندگی اقتصادی و سیاسی در مناطقی که خرما در آن رشد می کند دارد. نخل خرما یک گیاه مونوکیتلون است که در طی دوره رسیدن مراحل حبابوک ، کیمری ، خلال ، رطب و تامر را طی می کند. پردازش خرما شامل تمیز کردن ، درجه بندی ، عملیات حرارتی، خشک کردن، بخار، تابش ، مرطوب کردن، گود برداری، پاستوریزاسیون، پوشش و بسته بندی می باشد. محصولات نخل خرما شامل خرما نیمه آماده و آماده استفاده ، محصولات مشتق شده از خرما ، عصاره خرما ، شربت خرما ، شکر خرمای مایع است. از آن جا که خرما دارای فیبر رژیم غذایی و ترکیبات فنلی است ، می توان از آن در غذاهای کاربردی استفاده کرد.
میوه خرما نه تنها یک ماده غذایی مغذی است که می تواند در مسافت های طولانی به خصوص در آب و هوای خشک قابل نگهداری و حمل باشد، بلکه نخل خرما همچنین با ایجاد سایه و محافظت در برابر بادهای بیابانی ، مکانی مناسب برای اسکان افراد عشایر را فراهم می کند. نخل خرما یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که توسط انسان کشت می شود و 6000 سال است که به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک جهان بسیار مهم است و نقش مهمی در زندگی اقتصادی و سیاسی مردم در این مناطق دارد. چندین هزار رقم خرما با توجه به اهمیت تجاری در سراسر جهان شناسایی شده اند. اگر چه برخی از آن ها منحصر به یک کشور خاص هستند اما اکثر آن ها به طور گسترده در سراسر جهان کشت می شوند. خرما در کشورهای غربی به جای غذای اصلی به عنوان دسر شناخته می شود.

پس از برداشت محصول خرما طبقه بندی می شود. جداسازی خرماهای آسیب دیده و آلودگی و ذرات هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک با استفاده از ماشین آلات فرآوری خرما انجام می شود. مرحله بعدی شامل بخور دادن و استریل کرده میوه برای جلوگیری آسیب آفت است. تکنیک های عمده برای جلوگیری از آلودگی حشرات عبارتند از: بخور ، دفع گرما ، سرد نگه داشتن و تابش ، که از بین آنها بخور از ریاج ترین فناوری است. مرحله بعد شستشو خرما است که توسط دستگاه های اتوماتیک با اسپری آب انجام می شود تا گرد و غبار و سایر مواد خارجی از بین برود. پس از شستن جهت از بین بردن رطوبت ، خرما را در معرض هوای گرم قرار می دهند. و در آخر خرما بسته بندی می گردد که روش های مختلفی جهت بسته بندی خرما وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از بسته بندی خرما به روش سلفونی که با دستگاه های بسته بندی دو توزین ، چهار توزین ، ده توزین انجام می شود ، بسته بندی خرما به روش قوطی، بسته بندی خرما به روش شیرینگ که داخل کارتن های 500 گرمی ، 700 گرمی و 1 کیلوگرمی صورت می گیرد، بسته بندی خرما به روش وکیوم ، بتسه بندی خرما به روش تک عددی که این مورد نیز با دستگاه بسته بندی خرما که توسط ماشین سازی مسائلی ساخته می شود انجام می گیرد و مانند شکلات و به صورت دو سر پرس خرما به صورت دانه ای بسته بندی می شود البته این امکان وجود دارد که چند عدد خرما هم داخل بسته قرار داد اما باید توجه نمود که این دستگاه خاصیت وزن کشی را ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *