ماوراء بنفش و بسته بندی موادغذایی

ماوراء بنفش و بسته بندی موادغذایی

اشعه ماوراء بنفش یکی از اشعه های پرکاربرد در صنایع غذایی است گروه ماشین سازی مسائلی سازنده انواع دستگاه بسته بندی مثل دستگاه بسته بندی بیسکوئیت , دستگاه بسته بندی ویفر و …کاربرد این پرتو را در بسته بندی مواد غذایی در این مقاله بیان می کند.

برای کالاهای بسته بندی شده میکروبیولوژیکی ، بسته بندی بهداشتی برای حفظ کیفیت بسیار ضروری است. تابش اشعه ماوراء بنفش روشی سازگار با محیط زیست و اقتصادی برای ضد عفونی کننده مواد بسته بندی است. باکتری هایی مانند باکتری سالمونلا و کولی بسیار آسیب پذیر هستند و به راحتی از بین می روند. ماژول های ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش از Heraeus Noblelight به طور خاص برای ضد عفونی بسته بندی ها و سطوح ، مانند دستگاه های پر کردن و آب بندی محصولات نوشیدنی ساخته شده اند.

ماوراء بنفش و بسته بندی موادغذایی چگونه است؟

برای کالاهای بسته بندی شده میکروبیولوژیکی از جمله مواد غذایی ، دارویی یا آرایشی ، بسته بندی بهداشتی برای اطمینان از حفظ کیفیت آنها ضروری است. این مواد بسته بندی را می توان با استفاده از روش های گوناگون ضد عفونی کرد. در مقایسه با فرآیندهای شیمیایی و حرارتی ، تابش اشعه ماوراء بنفش روشی کاملاً سازگار با محیط زیست و در عین حال اقتصادی است. در حالی که با در نظر گرفتن معیارهای مختلف طراحی و ساخت و ساز و با قدرت تابش کافی بالا ، ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش می تواند به عنوان یک فرآیند ساده ، سریع و قابل اعتماد برای کار مداوم در تجهیزات پر کردن مورد استفاده قرار گیرد. معمولاً با این فرآیند ضد عفونی ، ماده ضد عفونی بسته بندی است و نه عقیم سازی.

نور ماوراء بنفش در طول موج 254 نانومتر از انرژی غنی تر از نور UV زمین خورشید است. این نور به خصوص UV موج کوتاه ، DNA همه میکروارگانیسم ها را از بین می برد. در صورت نصب هدفمند ، ویروس ها در چند ثانیه غیرفعال می شوند و میکروارگانیسم ها ، مانند باکتری ها ، مخمرها و قارچ ها ، با افزودن مواد شیمیایی به صورت سازگار با محیط زیست کشته می شوند. برای یک سری کامل از میکروارگانیسم ها ، دوز کشنده اشعه ماوراء بنفش شناخته شده است و این دوز است که بعد از آن سلول ها دیگر نمی توانند متابولیسم خود را حفظ کنند و همچنین دیگر نمی توانند تکثیر شوند.

اختلاف دوز کشنده

دوز کشنده برای برخی از عوامل بیماری زا به دلیل ساختار سلولی می تواند به طور قابل توجهی بالاتر از سایرین باشد. در نتیجه ، باکتری هایی از جمله باکتری های سالمونلا و کولی ، که دارای یک دیواره سلولی نسبتاً نازک هستند و از این رو تنها می توانند اشعه ماوراء بنفش را مسدود کنند ، بسیار آسیب پذیر هستند و به راحتی از بین می روند. از طرف دیگر ، هاگ های قالب از دیواره سلولی ضخیم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند ، که در بعضی موارد می توانند رنگدانه شوند و محافظت بیشتری را انجام می دهند.دوز UV کشنده مورد نیاز یک پارامتر مهم در طراحی و انتخاب منابع تابش اشعه ماوراء بنفش مناسب است.سرعت دستگاه ، هندسه و شکل بسته بندی (برای مثال ، فنجان یا فویل آب بندی) از معیارهای دیگر در طراحی یک فرآیند ضد عفونی مؤثر هستند.  دوز UV لازم با ضرب توان تابش (شدت) لامپ UV با مدت زمانی که تابش انجام می شود محاسبه می شود.شدت تابش به فاصله بین کاست UV و بسته بندی نیز بستگی دارد.  شدت اشعه ماوراء بنفش یک لامپ با افزایش ساعات کار کاهش می یابد.  در پایان عمر کار لامپ باید هنوز شدت اشعه ماوراء بنفش کافی وجود داشته باشد تا از قدرت ضد عفونی مناسب و دوز کشنده لازم در زمان تابش معین اطمینان حاصل شود.

ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش مخصوصاً برای بسته بندی محصولات شیر تازه اسیدی که در زنجیره خنک نگهداری می شوند مانند ماست و کفیر ، جایی که می تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد بسیار مفید است.  این بدان معنی است که تولید کنندگان لبنیات بازدهی کمتری نسبت به محصول فاسد شده، صرفه‌جویی در زمان، تلاش و هزینه دفع دارند.ماژول های ضد عفونی اشعه ماوراء بنفش از Heraeus Noblelight به طور خاص برای ضد عفونی بسته بندی ها و سطوح ساخته شده اند. برای مثال، آن‌ها در پر کردن و آب‌بندی ماشین‌آلات برای شیر و دیگر محصولات نوشیدنی نصب شده‌اند. انواع مختلف ظروف و فنجان برای محصولات لبنی, پاکت‌های مهر یا کیسه‌ها, درپوش برای  شیشه‌ها و یا سره‌ای بطری با اشعه uv ضدعفونی می‌شوند. در همین زمان ، از فرآیندهای ترکیبی پرتوهای UV و پراکسید هیدروژن نیز استفاده می شود.

اگرچه کاستهای UV قدرت پرتوی بالایی را ایجاد می کنند ، اما خود تابش اشعه ماوراء بنفش سرد است. بنابراین بسته بندی گرم نمی شود و همین امر باعث می شود فرآیند ضد عفونی کننده برای مواد حساس به گرما مناسب باشد.ماژول های ماوراء بنفش BlueLight روشی اقتصادی و مطمئن برای ضد عفونی کردن بسته بندی مواد غذایی است. همچنین کاربردهای زیادی به دور از خط تولید دارد که در آن ضد عفونی کننده سطح برای اطمینان از نابودی عوامل بیماری زا به شیوه ای سازگار با محیط زیست مهم است.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *