کاهش ضایعات بسته بندی مواد غذایی

کاهش ضایعات بسته بندی مواد غذایی

موسسات خدمات مواد غذایی مقدار قابل توجهی مواد غذایی و بسته بندی های هدر رفته را تولید می کنند. با کاهش مقدار مواد غذایی و بسته بندی های دور ریخته شده، می توانید جریان زباله خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و در هزینه خود صرفه جویی کنید.

ماشین سازی مسائلی طراح و سازنده دستگاه بسته بندی مواد غذایی و ماشین بسته بندی در این مقاله شما را باکاهش ضایعات بسته بندی مواد غذایی آشنا می کند.

دلایل کاهش ضایعات مواد غذایی

دلیل 1: هدر رفتن مواد غذایی هزینه دارد.

هزینه مواد غذایی تلف شده سالانه 100 میلیارد دلار هزینه برای صنعت خدمات تجاری مواد غذایی می باشد. کاهش زباله های مواد غذایی و بسته‌ بندی باعث صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها از طریق کاهش هزینه‌ های دفع و همچنین هزینه های خرید، نیروی کار و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌ شود.

دلیل 2: هدر دادن مواد غذایی ضروری نیست.

همه غذاهایی که به محل های دفن زباله می رسند قابل خوردن نیستند. غذای تلف شده را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

قابل اجتناب: مواد غذایی که به راحتی از هدر رفتن آن ها جلوگیری می شود. دلایل استفاده از پسماند شامل overpreparation، انبارداری نامناسب، و یا فساد است. شناخت علت این پسماند برای جلوگیری از بروز آن مهم است. مثال: تمام سینی لازانیا هر روز در بوفه باقی می ماند.

احتمالاً قابل اجتناب است: غذاهایی که ممکن است غیرقابل خوراکی به نظر برسند اما قابل استفاده یا دفع مجدد باشند.

اجتناب ناپذیر: غذایی که توسط مردم قابل مصرف نیست و باید از آن برای خوراک دام، کمپوست یا هضم بی هوازی استفاده شود. مثال: پوست موز و هسته هلو.

دلیل 3: هدر رفتن مواد غذایی تأثیرات زیست محیطی دارد.

مقادیر بی سابقه ای از مواد غذایی هدر می رود. در حقیقت، مواد غذایی بیشتری نسبت به سایر مؤلفه های ضایعات جامد شهری (MSW) به محل های دفن زباله و سوزاندن می رسند. تنها در سال 2010، بیش از 34 میلیون تن مواد غذایی تلف شده تولید شد که سه درصد ناچیز از این محل ها از محل دفن زباله ها و سوزاندن سوخت ها به کمپوست منحرف شده است. اثرات زیان آور محیطی مواد زائد مواد غذایی با پوسیدگی مواد غذایی در محل های دفن زباله آغاز می شود، که باعث آزادسازی متان، یک گاز گلخانه ای (GHG) 21 برابر بیشتر از دی اکسید کربن می شود. سیزده درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در ایالات متحده ناشی از رشد، تولید، فروش، حمل و نقل و دفع مواد غذایی است. علاوه بر ای ، مقادیر زیادی آب و منابع دیگر برای رشد و فرآوری مواد غذایی مورد نیاز است. کاهش غذا باعث هدر رفتن آب، نفت و دیگر منابع طبیعی می‌شود که به رشد و عرضه غذا می‌پردازند.

دلایل کاهش ضایعات بسته بندی

ظروف و بسته بندی به تنهایی بیش از 23٪ از مواد رسیدن به محل های دفن زباله را تشکیل می دهند، و برخی از این مواد دور ریخته شده ظروف و بسته بندی های مربوط به مواد غذایی هستند. علاوه بر این، بسته‌بندی اکثر زباله‌ هایی را تشکیل می‌ دهد که به سواحل و دیگر راه‌ های آبی منتهی می‌ شوند. این یک مشکل است زیرا ماهی ها ، پرندگان و سایر حیوانات حیات وحش غالباً با خوردن کیسه های پلاستیکی و سایر بقایای بسته بندی ها آسیب می بینند. ضایعات موجود در اقیانوس همچنین خطرات ناوبری برای قایق ها را ایجاد می کند و منجر به زیان صنایع حمل و نقل، ماهی گیری و گردشگری می شود.

راه هایی برای کاهش ضایعات مواد غذایی و بسته بندی

سلسله مراتب بازیابی مواد غذایی گزینه های ارجح برای استفاده از مواد غذایی اضافی را مشخص می کند. این فعالیت ها به منظور ترجیح (کاهش منبع) به حداقل انتخاب (دفن زباله / سوزاندن) ذکر شده ، این فعالیت ها را در کاهش اثرات زیست محیطی اتلاف مواد غذایی کمک می کند. مشابه سلسله مراتب بازیابی مواد غذایی ، سه استراتژی اصلی کاهش بسته بندی عبارتند از:

  • کاهش منبع یا جلوگیری از ضایعات قبل از ایجاد
  • استفاده مجدد
  • بازیافت / کمپوست

نحوه طراحی بسته بندی برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی

بسته بندی نقش مهمی در محافظت از غذا تا رسیدن به دست مصرف کننده دارد، اما همچنین می تواند ضایعات مواد غذایی در خانه را به عنوان ظرف ذخیره سازی، دسترسی آسان به محتویات و برقراری ارتباط نحوه پخت و پز با محصول کاهش دهد. در عین حال، بسته بندی می تواند دسترسی به محتوا را دشوار کند، آسیب ببیند یا به گونه ای از کار بیفتد که باعث فاسد شدن غذا شود، که همه این ها منجر به هدر رفتن غذا می شود. فراتر از آن، خود مواد بسته بندی اغلب تبدیل به زباله می شوند و تا 28 درصد از آن چه در محل دفن زباله ها ختم می شود، نقش دارند.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که بهبود طراحی بسته به وسیله دستگاه بسته بندی ظروف یکبار مصرف و بسته بندی مواد غذایی می تواند بیش از یک میلیون تن ضایعات مواد غذایی را منحرف کند و از شش میلیون تن گازهای گلخانه ای در سال جلوگیری کند. راه حل ها در این زمینه نیز سود مالی خالص 4.13 میلیارد دلاری خواهند داشت. تولیدکنندگان و خرده فروشان ممکن است برای درک دقیق چگونگی پیگیری این تغییرات دچار مشکل شده باشند. نوع طراحی بسته بندی مواد غذایی برای کاهش هدر رفتن مواد غذایی بسیار مهم می باشد.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

راهنمای SPC این ایده را که پایداری بسته بندی و جلوگیری از اتلاف مواد غذایی اهداف رقابتی هستند، عقب می اندازد و شرکت ها را به چالش می کشد تا با مقابله با این دو مشکل در کنار هم ایده پردازی کنند. همچنین استراتژی های طراحی خاصی برای طراحی بسته بندی مواد غذایی مانند قابلیت بسته بندی مجدد، اندازه های متفاوت و بسته بندی هوشمند را ارائه می دهند. این ها ممکن است ابتدایی به نظر برسند، اما از شرکت می خواهند که فراتر از رساندن محصول به یک مصرف کننده فکر کند و در عوض از حرکت رو به رشد در بین کسب و کارها به سمت پذیرش مسئولیت تأثیرات آب و هوایی مصرف کنندگان ناشی از ضایعات مواد غذایی پایین دستی استقبال کنند.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

راهنمای SPC همچنین به حوزه هایی اشاره می کند که ممکن است شرکت ها نیاز داشته باشند که بین پایداری بسته بندی و ضایعات مواد غذایی دست و پنجه نرم کنند. به طور متوسط، تنها 3 تا 3.5 درصد از تأثیر آب و هوای مواد غذایی بسته بندی شده از خود بسته بندی ناشی می شود؛ بقیه آن از تولید، حمل و نقل، ذخیره سازی، آماده سازی و دفع بالقوه مواد غذایی ناشی می شود. این نسبت می تواند برای انواع خاصی از غذاها و قالب ها به طور قابل توجهی بیشتر باشد. اما در نهایت، بسته بندی اگر به کاهش ضایعات مواد غذایی موجود در آن حداقل تا 4 درصد کمک کند، نتیجه می دهد. این به این معنی است که حتی زمانی که بسته بندی تأثیرات آب و هوایی را ایجاد می کند، شرکت ها باید استراتژی هایی را در اولویت قرار دهند که ضایعات مواد غذایی را کاهش می دهد.

تعدادی از این استراتژی ها زمانی مؤثر هستند که شرکت ها درک قوی از نحوه تعامل مصرف کنندگانشان با مواد غذایی در خانه داشته باشند. هنگام در نظر گرفتن اندازه بسته یا بخش، SPC به ویژه در نظر گرفتن احتیاجات مصرف کننده را توصیه می کنند. مبادله بین ضایعات مواد غذایی و طراحی بسته بندی مواد غذایی کاملا مستقیم است، بنابراین تصمیم به استفاده از مواد بیشتر باید بر اساس تحقیقاتی باشد که به وضوح نشان می دهد که چگونه بخش های کوچکتر یا بزرگتر منجر به ضایعات کمتر مواد غذایی می شود. استراتژی های دیگر از طراحان می خواهد که روان شناسی مصرف کننده و همچنین فیزیک و تدارکات ذخیره سازی غذای خانگی را در نظر بگیرند. بسته بندی هایی که دید را بهبود می بخشد باید با دقت مورد توجه قرار گیرند . این امر می تواند با اجازه دادن به مصرف کنندگان برای تشخیص تازگی یا استفاده از آنچه در ظرف باقی مانده است از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کند، اما اگر قرار گرفتن در معرض نور باعث تسریع در فساد شود یا اگر چیزی غیر اشتها آور آشکار شود در واقع می تواند باعث هدر رفتن مواد غذایی شود.

در کنار طراحی زباله، فرصت کافی برای بازیافت شدن خود بسته بندی وجود دارد. راهنمای SPC هشدار می دهد که اجزای بسته بندی که برای کاهش ضایعات مواد غذایی گنجانده شده اند، مانند زیپ هایی که قابلیت بسته شدن مجدد دارند، ممکن است قابل بازیافت نباشند یا کل بسته را غیرقابل بازیافت کنند.

جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی

برای جلوگیری از این امر، ویژگی های جدید باید از نظر سازگاری با زیرساخت های بازیافت فعلی ارزیابی شوند. تولیدکنندگان و خرده فروشان مواد غذایی همچنین می توانند کمپوست پذیری را به عنوان مسیری برای بسته بندی که حاوی مواد غذایی است که ممکن است به راحتی فاسد شوند، مانند سبزیجات سالاد، بررسی کنند. در حالی که پیشگیری اولین و مهم ترین گام برای مقابله با ضایعات مواد غذایی است، استراتژی های موقتی که زباله های مواد غذایی را از محل های دفن زباله منحرف می کند، نیز حیاتی خواهد بود. بسته بندی های قابل کمپوست تایید شده می توانند کمپوست کردن را برای مصرف کنندگان آسان تر کرده و وابستگی تأسیسات کمپوست سازی به تجهیزات بسته بندی را کاهش دهند.

طبیعتاً، از آنجایی که این چالش ها برای حمایت از افراد و خانواده ها در کاهش ضایعات مواد غذایی است، یک کمپین هماهنگ آموزش مصرف کننده در کنار قالب بسته بندی مورد نیاز است. داده ها نشان می دهد که 37 درصد مازاد مواد غذایی توسط بخش مسکونی تولید می شود و یکی از مؤلفه های کلیدی رسیدگی به این سطل زباله، کمک به مصرف کنندگان در درک نحوه ذخیره و نگهداری مواد غذایی است. حتی یک مورد تجاری برای اطلاعات و آموزش روی بسته وجود دارد، مانند نمادی که نشان می دهد نان را می توان منجمد کرد، زیرا مصرف کنندگان از محصولاتی که می توانند حداکثر استفاده را داشته باشند احساس رضایت بیشتری می کنند و به ایمنی و اندیشیدن در مورد پایداری اعتماد می کنند.

تولید کنندگان و خرده فروشان مواد غذایی فرصتی دارند تا با طراحی بسته بندی با در نظر گرفتن مصرف کنندگان، ضایعات مواد غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. پایداری بسته ها و کاهش ضایعات غذایی نیازی به تضاد ندارند، و در واقع بازار برای مبتکرانی آماده است که می توانند این اهداف را هماهنگ کنند. این راهنما به شرکت ها نقطه شروعی برای استفاده از طراحی بسته بندی برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی، دستیابی به اهداف آب و هوایی می دهد.

ماشین سازی مسائلی متخصص در تولید دستگاه بسته بندی در ایران و دنیا با کادری متخصص و توانا دستگاه های بسته بندی خود را به گونه ای طراحی کرده است که ضایعات کمتری در حین بسته بندی داشته باشند و از هدر رفتن مواد غذایی و محصول مورد نظر جلوگیری کنند. دستگاه های بسته بندی ماشین سازی مسائلی علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن محصول از هدر رفتن انرژی هم جلوگیری می کند و مصرف بهینه ای نیز دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *