نان فانتزی و بسته بندی آن

نان فانتزی و بسته بندی آن

پایه اصلی غذای مردم ایران و جهان را نان تشکیل داده است که نقش زیادی در تغذیه بشر دارد و روزانه میزان زیادی از پروتئین، انرژی، املاح معدنی، ویتامین های گروه B موردنیاز یک فرد را تامین می کند. در گذشته بیشتر در ایران از نان های نازک و مسطح استفاده می شد، طی چند سال اخیر به دلیل تغییر در عادات غذایی مردم و گرایش به سمت غذا های فوری و فست فود، تمایل مردم به نان های فانتزی هم افزایش پیدا کرده است. پایین بودن میزان ضایعات نان، ماندگاری و دوام بیشتر، حفظ ویتامین ها و پروتئین های موجود در نان به دلیل شیوه پخت از مزایای نان های حجیم و فانتزی نسبت به سایر نان ها می باشد.

نان های فانتزی به طور کلی به دو گروه نان های سفید و تیره تقسیم می شوند. نان های ساندویچی، همبرگر، فرانسوی و نان بربری فانتزی جزو نان های سفید و نان هایی که با آرد جو و سبوس دار تهیه می شوند در گروه نان های تیره قرار می گیرند. نان دیابت، نان های ترکیبی، نان چاودار، نان سوبیتال و نان سلیاک از جمله نان های فانتزی هستند که امروزه در بازار رونق پیدا کرده اند.

انواع نان فانتزی را می توان به سه روش سنتی، ‌نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک هم به صورت گسترده و کارخانه ای و هم در فانتزی پزی های کوچک تولید نمود.

در حالت کلی علاوه بر نان های فانتزی نان های معمولی همچون نان لواش، نان تافتون، نان سنگک، نان سنتی و … بعد از تولید به شدت افت کیفیت دارند. دو عامل اصلی فساد در نان، رشد کپک ها و بیات شدن نان است که باعث شده تا سالانه ضرر زیادی به اقتصاد کشور وارد شود. یکی از روش های جلوگیری از کپک زدن نان افزودن نگه دارنده های شیمیایی به آن است که البته به دلیل اثرات احتمالی که ممکن است روی سلامت مصرف کنندگان داشته باشد، پژوهشگران و محققان را ملزم به یافتن راه حل جدید نموده است. برای جلوگیری از بیات شدن نان نیز راه های مختلفی وجود دارد که بسته بندی مناسب روشی کارآمد برای کاهش میزان بیاتی در نان و فرآورده های آن است. در واقع در صنعت بسته بندی هدف ایجاد پوشش یا محافظی است تا از محصول درون بسته از مرحله تولید، حمل و نقل، انبارداری، توزیع و تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی محافظت کند و از رسیدن صدمات و یا خطرات احتمالی فیزیکی و شیمیایی به آن جلوگیری کند.

برای یک بسته بندی مناسب و با کیفیت می توان از دستگاه های بسته بندی ماشین سازی مسائلی که مطابق با تکنولوژی روز دنیا طراحی و تولید شده اند، استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *