پیشرفت در بسته بندی مواد غذایی

پیشرفت در بسته بندی مواد غذایی

در سال های اخیر بسته بندی کاملا فراتر از عملکرد اصلی خود به عنوان صرفاً وسیله ای برای محافظت از محصول توسعه یافته و اکنون نقش اصلی در بازاریابی را در توسعه جذابیت قفسه ، ارائه اطلاعات محصول و ایجاد تصویر و آگاهی از برند ایفا می کند. تلاش مداوم برای نوآوری در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی بیشتر تحت تأثیر نیازها و تقاضاهای مصرف کنندگان است که تحت تأثیر تغییر روند جهانی مانند افزایش امید به زندگی ، سازمان های کمتری در تولید و توزیع مواد غذایی و تأمین مواد غذایی متنوع در مناطق مختلف ، تحت تأثیر قرار می گیرد. استفاده از دستگاه بسته بندی مواد غذایی یک شاخص اقتصادی اجتماعی برای افزایش توانایی هزینه های جمعیت یا تولید ناخالص داخلی و همچنین در دسترس بودن مواد غذایی منطقه ای (روستایی و نه شهری) است.

 

تاریخچه توسعه بسته بندی

بسته بندی محصولات برای مصرف کننده در اواخر دهه 1800 یک علم نبود. بسته بندی هر چیزی بود که فروشنده در دست داشت. کیسه های روزنامه و پارچه بیشتر به دلیل بسته بندی گوشت و نگه داشتن آرد یا شکر معروف بودند. جعبه مقوایی منجر به بازاریابی گسترده بسیاری از محصولات می شود. کنسرو مواد غذایی ، برای نگهداری آن برای مدت زمان طولانی در اوایل دهه 1800 زمانی اختراع شد که ناپلئون می خواست رژیم های غذایی با کیفیت بالاتر برای ارتش خود داشته باشد. بعداً دنیای بسته بندی شاهد معرفی مواد دیگری مانند سلفون و پلی اتیلن بود. سلوفان ، محصولی شفاف و سست به عنوان یک پوشش محافظ برای غذا استفاده می شد. این کار به بسته بندی اجازه می داد تا با قرار دادن “پنجره ها” در یک بسته کاغذی محصولات را به شکلی جذاب نمایش دهد. این نوع بسته بندی رشد فروشگاه های سلف سرویس را تشویق می کند. پلی اتیلن ، نوعی پلاستیک است که در زمان جنگ جهانی دوم معرفی شد. از دهه 1950 پلاستیک ها برای جایگزینی بسیاری از ظروف استیل ، شیشه و کاغذ وارد صحنه بسته بندی شده اند. از مزایای ظروف پلاستیکی این است که: ارزان تر هستند؛ آسان تر برای تولید می باشند و دارای وزن سبک تر هستند و در برابر شکستگی مقاوم تر است و هزینه آن کمتر است.

اهمیت بسته بندی

عملکرد اصلی بسته بندی محافظت و محافظت در برابر آلودگی خارجی است. این عملکرد شامل: افزایش عمر مفید و حفظ کیفیت و ایمنی مواد غذایی بسته بندی شده است.  بسته بندی مواد غذایی را از تأثیرات محیطی مانند گرما ، نور ، وجود یا عدم وجود رطوبت ، اکسیژن ، فشار ، آنزیم ها ، بوهای جعلی ، میکروارگانیسم ها ، حشرات ، ذرات خاک و گرد و غبار ، انتشار گازها و غیره محافظت می کند. توابع ثانویه با اهمیت روزافزون شامل قابلیت ردیابی ، نشانگر دستکاری و کنترل قسمت هستند. انواع مختلف روش های بسته بندی با نیاز تکامل یافته اند. بسته بندی مواد غذایی در جوهای اصلاح شده روشی شناخته شده و اثبات شده است. در ابتدا فقط نیتروژن و دی اکسید کربن به عنوان گازهای منفرد برای فرآوری و بسته بندی قهوه و پنیر ، در میان کالاهای دیگر استفاده می شد. گازهای اصلی مورد استفاده برای بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (MAP) نیتروژن ، دی اکسید کربن و اکسیژن هستند که بر روی تمامی دستگاه های بسته بندی ماشین سازی مسائلی امکان نصب سیستم تزریق گاز وجود دارد. قابلیت  با این حال ، آرگون ، مونوکسیدکربن ، هلیم و سایر گازها به عنوان گازهای مجاز برای MAP توسط جامعه اروپا تعریف می شوند.

اصولاً درب MAP با توجه به نیاز مشتری گشوده شد. مردم در هر زمان و هر مکان ، غذای تازه و جذاب و با کیفیت می خواهند. برای تحقق این انتظارات ، تولید کننده یا بازرگان باید مشکلات بزرگ لجستیکی را حل کند. حمل و نقل در مسافت های طولانی پایداری بالای کالا را در بر دارد. علاوه بر این ، غذای بسته بندی شده باید به اندازه کافی جذاب باشد تا بتوان آن را خریداری کرد. کیفیت ثابت (طعم ، طراوت و غیره) برای وفاداری قوی مشتری کاملاً ضروری است. شکل دیگری از بسته بندی که پیشتاز است بسته بندی اتمسفر کنترل شده است که در آن فضای غذا به طور مداوم کنترل می شود. این امر عمدتا شامل کنترل اکسیژن ، دی اکسید کربن ، رطوبت نسبی ، دما و غیره است. بسته بندی وکیوم که کاربرد گسترده ای نیز دارد ، شامل حذف هوا از بسته بندی است که در مرحله بعدی محکم بسته می شود. وجود اکسیژن در بسته بندی تغییرات نامطلوبی را ایجاد می کند ، به عنوان مثال: اکسیداسیون چربی ها (خشکی). تغییر طعم و عطر اکسیداسیون رنگدانه ها ، ویتامین C ، ویتامین E ، بتاکاروتن و اسیدهای آمینه خاص ؛ و همچنین توسعه میکرو فلور هوازی ، به ویژه کپک ها. به همین دلیل حذف اکسیژن از محیط می تواند از ایجاد باکتریهای هوازی و همچنین مخمرها و کپک ها که باعث فساد مواد غذایی می شوند ، جلوگیری کند.

در این مقاله برخی از پیشرفت ها در بسته بندی های فعال و هوشمند با تأکید بر روش هایی مانند: پاک کننده های اکسیژن ، جاذب ها و گسیل کننده های دی اکسید کربن ، عوامل کنترل کننده رطوبت ، مواد ضد میکروبی و جاذب های اتیلن و گسیل کننده ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ادامه مقاله در روزهای آتی در سایت ماشین سازی مسائلی در قسمت مقالات قرار داده می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *