چرا به بسته بندی مواد غذایی نیاز داریم

دلایل بسته بندی مواد غذایی

تقریبا تمام مواد غذایی که امروزه مصرف می کنیم در داخل بسته بندی های محافظتی قرار دارند. این بسته های غذایی از مواد ایمن و غیر سمی تشکیل شده اند و هیچ آسیبی به مواد غذایی بسته بندی شده، وارد نمی کند. اگر مواد غذایی به درستی بسته بندی نشود می تواند باعث فساد مواد غذایی شود و اثرات مخربی بر سلامتی مصرف کننده ایجاد کند. این امر برای شرکت های فرآوری مواد غذایی که هزینه و انرژی خود را صرف کالاهای با کیفیت کرده اند نیز ضرر دارد، از این جهت بسته بندی مواد غذایی بخش مهمی از زنجیره مواد غذایی، تشکیل داده است.

بسته بندی مواد غذایی

جدای از تاثیرات زیست محیطی بسته بندی مواد غذایی، مصرف کننده ها به مواد نگهدارنده، رنگ خوراکی و سایر مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی توجه می کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به آلرژی و بیماری پوستی برای سالم ماندن باید از مواد غذایی خاصی استفاده کنند، این موضوع یکی از دلایل بسته بندی کردن مواد غذایی است. بسته بندی سهولت و دسترسی را برای مصرف کنندگان فراهم می کند، پتانسیل افزایش فروش محصول را دارد، امکان ذخیره سازی و حمل و نقل آسان را فراهم می کند و به کسب و کارها کمک می کند تا از قوانین و مقررات پیروی کنند.

ماندگاری مواد غذایی بسته بندی شده

پس از فرآوری مواد غذایی، قبل از انتقال به فروشگاه ها و در نهایت قبل از رسیدن به مصرف کننده، به بسته بندی مناسب نیاز دارد. فروشگاه ها اغلب با کارخانه های تولید و بسته بندی فاصله زیادی دارند، جابجایی آنها در چنین فواصل طولانی می تواند منجر به از بین رفتن مواد غذایی شود. با این حال، بسته بندی مناسب از مواد غذایی در برابر عناصر خارجی مانند اکسیژن(در هوا)، نور، رطوبت و حتی عوامل بیماری زا مانند باکتری ها محافظت کرده و از تجزیه و واکنش های مضر جلوگیری می کند. در نهایت، مواد غذایی بدون مواد شیمیایی و تازه با افزایش ماندگاری باقی مانده و از این رو برای مدت طولانی تری پس از تولید، می توان از آنها استفاده کرد.

مواد غذایی شکل و بافت اصلی را حفظ می کنند

بسته بندی مواد غذایی نه تنها غذا را در برابر اثرات خارجی ایمن می کند، بلکه باعث شده مواد خرد، صاف یا سوراخ نشوند. محصولات غذایی قبل از رسیدن به مقصد نهایی از چندین روش عبور می کنند، بدون بسته بندی مناسب ممکن است مواد غذایی شکل و یا بافت خود را از دست دهند. بسته بندی مواد غذایی، جابجایی و تحویل غذا را بدون آسیب فیزیکی تضمین می کند، همچنین حمل و نقل و ذخیره سازی آن را آسان می کند. از طرف دیگر هر چقدر کیفیت مواد غذایی که به دست مصرف کننده می رسد بیشتر باشد، منجر به تقاضای بالای بازار و افزایش اعتماد مصرف کننده می شود.

بسته بندی خوب مواد غذایی باعث جذب مشتری می شود

درصد زیادی از مصرف کنندگان بر اساس شکل ظاهری غذا تصمیم خود را برای خرید می گیرند. بسته های غذایی جذاب در بازارها توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرده است، از این رو بسته بندی مواد غذایی باید به بهترین صورت انجام شود. از طرف دیگر دوستداران محیط زیست برای خرید مواد غذایی بیشتر دقت می کنند که آسیب زیست محیطی نداشته باشد. امروزه بدون شک بسته بندی های سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پیشرفت در مواد بسته بندی شده

مواد بسته بندی بر اساس نوع خاصی از غذا انتخاب می شوند، به عنوان مثال غذاهای حساس به اکسیژن نیاز به بسته بندی مخصوصی دارد که از فساد ناشی از اکسیداسیون جلوگیری کند. از آنجا که مواد زائد زیادی در صنعت فرآوری مواد غذایی به وجود می آید، استفاده از پلاستیک های سبز که زیست تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست هستند، در حال افزایش است. مواد بسته بندی باید به صورت پلاستیک های اسید پلی استید، تفاله نیشکر، کامپوزیت الیاف، فیلم های پایه نشاسته ای و غیره باشد تا کمتر هدر بروند.

بسته بندی هوشمند مواد غذایی نقش مهمی در حفظ و نگهداری مواد غذایی ایفا می کند و باعث تعامل بین بسته بندی مواد غذایی و محیط زیست می شود. در نتیجه اینگونه بسته بندی ها باعث کاهش اکسیداسیون، کنترل میزان تنفس، توقف رشد میکروبی و از بین رفتن رطوبت می شود و از ورود گازهای مختلف جلوگیری می کند. بسته بندی هوشمند برای نظارت و انتقال اطلاعات مربوط به کیفیت غذا طراحی شده است که شامل شاخص های زمان دما، حسگرهای زیستی، شاخص های رسیدن و سیستم های شناسایی فرکانس رادیویی است. موارد گفته شده را می توان درون بسته غذایی قرار داد یا می توان آن را به بسته غذایی متصل کرد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *