تاثیر فناوری نانو بر بسته بندی

تاثیر فناوری نانو بر بسته بندی

به استفاده از مواد در ابعاد اتمی، مولکولی و فرامولکولی فناوری نانو گفته می شود که حداقل باید یک بعد ماده در بازه 1 تا 100 نانومتر باشد، مواد با چنین ابعادی خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی متفاوتی نسبت به حالت ماکرویی از خود نشان می دهند که در حال حاضر مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است و تاثیر مثبتی بر رشته های مختلف گذاشته است.

علم نانو از سال 1980 میلادی وارد همه حوزه های علمی شد، در واقع تکنولوژی نانو یک علم بین رشته ای است که به رشته های مهندسی مواد، صنایع غذایی، پزشکی، فیزیک کاربردی، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، زیست شناسی و بسیاری از رشته های دیگر مربوط می شود.

در سال های اخیر توسعه بسته بندی هوشمند با هدف بهینه سازی ماندگاری محصول مورد توجه بسیاری از دانشمندان و محققان بوده است. توسط فناوری نانو می توان برای شرایط محیطی مانند تغییرات دما و رطوبت و عواملی که باعث آلودگی محصول می شوند راه حل هایی ارائه کرد و میزان ماندگاری محصول را بالا برد.

چشم انداز مالی بسته بندی فعال شده در فناوری نانو پر رونق به نظر می رسد. در این صنعت، صنعت بسته بندی هوشمند سریع تر از آنچه پیش بینی شده در حال رشد است. محافظت از کیفیت، طراوت و ایمنی مواد غذایی و همچنین راحتی از دلایل اصلی افزایش علاقه به روش های نوین بسته بندی است.

برای نگهداری مواد غذایی بسته بندی عامل مهمی است که با استفاده از علم نانو می توان کیفیت و کارایی بسته را بهبود بخشید. بسیاری از موادی که در بسته بندی استفاده می شوند غیر قابل تجزیه هستند که اخیرا با استفاده از نانو کامپوزیت های پلیمری برای بسته بندی باعث شده تا محصولات از صدمات فیزیکی و آلودگی حفظ شوند و مانع از رسیدن آسیب به محیط زیست می شوند.

نانوکامپوزیت هادربسته بندی مواد غذایی

فیلم های بسته بندی مواد غذایی که توسط فناوری نانو تولید می شوند برای جلوگیری از خشک شدن محتویات بسته و محافظت از آن ها در برابر رطوبت و اکسیژن بسیار کاربردی می باشند. تعداد زیادی از ذرات نانو سیلیکات ها به طور گسترده ورودی اکسیژن و گاز های دیگر و خروج رطوبت را کاهش می دهند، بنابراین از فساد مواد غذایی جلوگیری می شود.

طبق بررسی ها و آزمایش های انجام شده توسط محققین نتیجه گرفته شد که پوشش نانو در افزایش ماندگاری فراورده های گوشتی و … بسیار موثر واقع شده است. در واقع می توان پیشنهاد کرد که پوشش های نانو، جایگزینی مناسب برای پوشش های مرسوم پلی استایرن، پلی پروپیلن و … هستند که در حال حاضر برای نگهداری و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند و مانع رشد باکتری ها شده و ضایعات حاصل از فعالیت میکروارگانیسم ها را کاهش می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *